Ar didelis vandens kiekis visada gerina sveikatą?

Kovo 19, 2015 | Aliona Aleksandrovič
+15
Ar didelis vandens kiekis visada gerina sveikatą?

Vanduo – unikalus gamtos išteklius, reikalingas tiek žmogaus sveikatai, tiek grožiui. Ir, atrodo, šiais laikais jau niekas neabejoja, kad vanduo ‒ labai svarbi mūsų gyvenimo dalis. Kasdien skaitome ar girdime, kad vandens reikia suvartoti kuo daugiau, minimaliai bent 1,5 l per dieną. Bet ar kada susimąstėte, kad gal ne kiekvienam būtina suvartoti tiek daug vandens, o gal vandens perteklius organizme gali būti net pavojingas? 

Jauni mokslininkai teigia, kad rekomendacija išgerti 6 stiklines vandens kasdien ‒ absurdiška. Manoma, kad toks vandens propagavimas galėjo kilti iš alternatyvios medicinos sričių, kur vanduo laikomas pagrindiniu gydomuoju komponentu. 

Kitų teigimu, daug kur minimos „gydomosios“ vandens savybės ‒ tai tiesiog suinteresuotų asmenų strateginiai veiksmai, kuriais siekiama parduoti daugiau vandens ir išstumti kitų gėrimų gamintojus. Pasak mokslininkų, žmogus geria vandenį dėl iki šiol išlikusių senų instinktų: juk mūsų protėviai ne visada galėdavo atsigeri vandens vos tik užsimanydavo. Taigi vandenį žmogus dažnai linkęs gerti tiesiog dėl „viso pikto“. 

Didelio vandens kiekio nauda abejoti pradėta JAV 

Vanduo gali ir pakenkti sveikataiPirmieji idėją apie didesnio vandens kiekio naudą iškėlė Didžiosios Britanijos mokslininkai, tačiau amerikiečių mokslininkų grupė paneigė jų idėją, nes tikslių duomenų, patvirtinančių anglų hipotezę, nėra. Tyrėjai Danas Negoianu ir Stanley’is Goldfarbas abejoja tokio didelio vandens kiekio nauda ir išskiria tik tam tikras žmonių grupes, kurioms reikėtų vartoti daugiau vandens ‒ tai sportininkai ir saulės kaitroje (dykumoje) gyvenantys žmonės ar keliautojai. 

Žmonės, kurie vartoja daug vandens, dažnai skundžiasi miego sutrikimais, nes naktį tenka keltis kelis kartus ir eiti į tualetą. Anglijos mokslininkų atliktų tyrimų rezultatai parodė, kad vandens perteklius gali lemti rimtų inkstų funkcijos sutrikimų atsiradimą, taip pat vartojant per daug vandens kyla hiponatremijos, lemiančios smegenų edemą (patinimą), rizika. Vieno tyrimo metu nustatyta, kad didelis vandens vartojimas lemia kai kurių medžiagų greitesnį pašalinimą iš organizmo, tačiau neįrodyta, ar šis procesas yra naudingas organizmu ir tik iškelta hipotezė, kad gal kaip tik pašalinamos mums reikalingos medžiagos.

Intoksikacija vandeniu ‒ kas tai? 

„... pavojinga būklė gali pasireikšti tada, jei per valandą bus išgerta daugiau skysčio, nei inkstai gali pašalinti, tai maždaug 4 stiklinės vandens per valandą...“Egzistuoja ir toks terminas – „intoksikacija vandeniu“. Daug vandens, patekusio į ląsteles, sukelia hiponatremiją. Dėl tam tikro skysčių pasiskirstymo ląstelės plyšta. Šis procesas gali įvykti įvairiose kūno ląstelėse, dažniausiai staigiai ir negrįžtamai. Liga pasireiškia: 

  • vėmimu,
  • galvos skausmu,
  • bendru silpnumu,
  • nuovargio jausmu,
  • irzlumu,
  • sumišimu,
  • orientacijos sutrikimais. 

Susirgimui progresuojant gali pasireikšti traukuliai ar net koma, reti atvejai baigiasi mirtimi. Tokia pavojinga būklė gali pasireikšti tada, jei per valandą bus išgerta daugiau skysčio, nei inkstai gali pašalinti, tai maždaug 4 stiklinės vandens per valandą (ne fizinio krūvio metu). 

Gausaus vandens vartojimo naudos nepagrįstumas 

Daugelis mano, kad dažnas ir gausus vandens vartojimas padeda lengviau pašalinti toksines medžiagas iš organizmo, gerina odos ir vidaus organų būklę, padeda atsikratyti antsvorio. Mokslininkai teigia, kad jokių išsamių tyrimų šia tema nėra atlikta, dėl to tai tėra neįrodyti teiginiai. 

Mokslininkai linkę manyti, kad žmogaus organizmas ‒ protinga savęs reguliavimo sistema, kuri pati puikiai supranta, kada, kiek ir ko žmogui konkrečiu momentu reikia. Taigi reikėtų įsiklausyti į organizmą, suvokti jo natūralius poreikius ir vandens gerti tiek, kiek norisi.

+15
  • Inkstų ir šlapimo pūslės ligos
  • Dehidratacija
  • Vandens trūkumas organizme
  • Vanduo
  • Vandens dieta
  • Dietologai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Funkcinė dispepsija nėra pavojinga gyvybei, tačiau ji menkina gyvenimo kokybę
Funkcinė dispepsija nėra pavojinga gyvybei, tačiau ji menkina gyvenimo kokybę Funkcinė dispepsija sudaro reikšmingą pacientus kamuojančių virškinimo sutrikimų dalį. Teigiama, kad šis negalavimas gali kankinti net kas ketvirtą pacientą. Vadinasi, tai aktuali sveikatos problema, kurią spręsti būtina. Kuo daugiau pacientai žinos apie dažniausiai pasitaikančius ligos simptomus, tuo didesnei daliai... +1 / 0 +1
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -3 +24
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne!
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne! Mėgstate vandenį? Kasdien jo išgeriate tiek, kiek yra rekomenduojama? Tačiau ar kada nors susimąstėte, jog vanduo, supiltas į plastikinį buteliuką, kuris buvo naudojamas ne vieną kartą, gali būti itin kenksmingas Jūsų sveikatai. +22 / 0 +22
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę... 5 +22 / -1 +21
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18