Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai?

Sausio 1, 2018 | L.Rimgailė
+13
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai?

Ne kartą yra tekę girdėti apie Viduržemio jūros dietą, Diukano dietą, sveikos mitybos principus, tačiau ar kada nors girdėjote apie penkių elementų mitybą? Jei ne, tuomet siūlome paskaityti šį straipsnį, kuriame, remiantis mitybos konsultantės Claudia Nicherl knyga „Penkių elementų mityba“ pabandysime atsakyti į klausimą, kas gi yra ta penkių elementų mityba  ir kuo ji mums gali būti naudinga?


Esminiai penkių elementų mitybos principai

Kinų mitybos mokslas, pas mus  dar kitaip  žinomas kaip „penkių elementų mityba“,  pirmenybę teikia malonumui ir džiaugsmui.  Pagrindinis penkių elementų mitybos principas yra vietinių ir sezoninių produktų vartojimas.

Svarbu paminėti ir tai, jog penkių elementų mityba yra orientuota į gamtos kitimo arba mūsų gyvenimo eigą. Kinų mitybos mokslas parodo, kaip maisto produktai veikia mūsų kūną. Įdomiausia tai, jog sąmoningai panaudojant maisto produktų skonį ir poveikio kryptį jei gali tapti gydymo priemone, pavyzdžiui, knygoje yra teigiama, jog aštrus skonis (krienai, ridikai) gali prablaškyti, išjudinti ir atpalaiduoti sąstingį.

Penkių elementų mityboje svarbu yra ne tai, kas sveika ar nesveika, bet tai, ko mes valgome per mažai ar per daug. Tie, kas norėtų apie penkių elementų mitybą sužinoti daugiau, turėtų pasidomėti apie tradicinės kinų medicinos principus – būtent jais remiasi penkių elementų mityba.

"Rekomenduojama pakankamai gerti skysčių - nesaldintų žolelių arbatų, vandens, vengti angliarūgštės prisotintų vaisvandenių nuo kurių atsiranda meteorizmas, pilvo pūtimas."

Kodėl svarbu yra valgyti reguliariai ir tinkamu dienos metu?

Svarbu yra valgyti reguliariai, nes tokiu būdu maistas bus geriau virškinamas. Knygoje teigiama, jog tris kartus per dieną pakankamai valgant paprastai išnyksta saldumynų poreikis  ir „vilko apetito“ priepuoliai, lengviau nustatomas valgymo ritmas ir tai pagerina savijautą. Lygiai taip pat svarbus ir valgymas tinkamu laiku. Tradicinėje kinų medicinoje yra sakoma: „Ryte valgyk kaip imperatorius, per pietus – kaip bajoras, o vakare – kaip kaip elgeta“. Toks principas paaiškinamas vadinamuoju organų laikrodžiu: kiekvienas organas kasdien turi dvi valandas laiko, per kurias jis yra energetiškai ypač gerai aprūpinamas, ir todėl gali labai gerai atlikti savo funkcijas. Pavyzdžiui, rytais geriausiai aprūpinami virškinimo organai (storoji žarna, skrandis, blužnis), todėl tuo metu reikėtų valgyti maistingai ir sočiai.  

 

Tradicinės kinų medicinos požiūris į mėsą ir virtus maisto produktus

Ar žinojote, jog tradicinė kinų medicina sako, jog mėsa turi ypatingą poveikį ir yra vadinama „imperatoriškuoju“ maisto produktu. Ekologiška mėsa vartotina kaip medikamentas, tad ją patariama valgyti mažais kiekiais, imperatoriškomis dienomis (švenčių metu).

Penkių elementų mityboje taip pat yra sakoma, jog virti maisto produktai yra geriau virškinami, nes  virtas maistas sumažina darbo virškinimo traktui, o štai vartojant žalią maistą gali atsirasti įvairūs virškinimo sutrikimai, persivalgymo jausmas, pilvo pūtimas.

Rekomenduojama pakankamai gerti skysčių - nesaldintų žolelių arbatų, vandens, vengti angliarūgštės prisotintų vaisvandenių nuo kurių atsiranda meteorizmas, pilvo pūtimas. Pilvo pūtimui, pilnumo pojūčio simptominiam gydymui yra rekomenduojama vartoti „Espumisan“ kapsules ar miltelius.

Mėnulio dieta: paprastas variantas

"Jeigu nauja fazė prasideda dieną, iki pat pirmos dietos minutės galite valgyti, ką panorėję."

Plačiau:

Mėnulio dieta: paprastas variantas

Maistas – mūsų geros savijautos garantas

Kaip dažnai savęs paklausiate: „Valgau tam, kad gyvenčiau, ar gyvenu tam, kad valgyčiau?“. Vienaip ar kitaip, maistas turi ir privalo būti mūsų kūnui vertingas, virsti gyvybine energija, kuri kinų medicinoje dar kitaip yra įvardinama kaip „Chi“. Kinai teigia, jog žmogus bus sveikas tol, kol jame bus pakankamai tos gyvybinės energijos. Tai, jog trūksta tokios energijos, nesunku pastebėti: žmogų vargina apatija, nuovargis, o laikui bėgant dar ir įvairios ligos ima atsirasti.

Ar maistas tinka mūsų organizmui ar ne, gali parodyti mūsų organizmo atsakas į jį. Jei suvalgę vieną ar kitą maisto produktą jaučiamės gerai, tuomet galime manyti, jog maistas turi pakankamai energijos, mums tinka, o jei po maisto jaučiame, jog atsirado nuovargis, apatija, tuomet galima suprasti, jog tokiame maiste trūko energijos, jis mums yra nenaudingas.

Svarbu suprasti, jog kiekvienas žmogus yra skirtingas, tad ir įvairūs maisto produktai mus veikia nevienodai. Būtina atrasti tai, kas tinka mūsų organizmui, o atradus – nebausti savęs alinančioms dietoms ir maitintis sveikai.

 

 

+13
  • Virškinimo organų ligos
  • Meteorizmas
  • Pilvo pūtimas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Virškinamojo trakto ligos

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Laktozės netoleravimas – tai ne tik įvairūs virškinimo sutrikimai
Laktozės netoleravimas – tai ne tik įvairūs virškinimo sutrikimai Pienas, pieno gaminiai – tai vieni iš tų sveikų maisto produktų, baltymų šaltinių, kurių turėtų būti kiekvieno iš mūsų kasdieninės mitybos racione, tačiau kodėl gana dažnai toks, sveikas maisto produktas, sukelia tiek daug nemalonių virškinimo sutrikimų: atsiranda pilvo pūtimas, meteorizmas... Pasirodo, tokių... 1 +12 / 0 +12
Vitaminas D. Kaip jo gauti gyvenant menkai saulėtose vietose?
Vitaminas D. Kaip jo gauti gyvenant menkai saulėtose vietose? Ar žinojote, kad net 90 % vitamino D žmogaus organizmas pagamina būdamas saulėje? Taigi ne veltui šis vitaminas vadinamas saulės vitaminu. Turbūt pažvelgę pro langą kiek sutriktumėte – kiekgi tos saulės matome Lietuvoje... Iš tiesų vitamino D trūkumas yra Šiaurės šalių problema, tad ir mums... 1 +37 / 0 +37
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik Juodojo šokolado nauda žmogui žinoma nuo seno. Tiesa, kartais pasigirsta diskusijų, kad tai tik šokolado gamintojų reklaminis triukas, tačiau moksliniai tyrimai įrodė, kad šokolado nauda abejoti neverta. Žinoma, kalbama tik apie kokybišką juodąjį šokoladą ir protingus jo vartojimo kiekius. 1 +36 / -4 +32
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +30 / -2 +28
Velykos! Receptai iš likusių margučių
Velykos! Receptai iš likusių margučių Vis dažniau pasirodantys saulės spinduliai, švelnesnis vėjas, nedrąsiai bundanti gamta primena, kad artėja Velykos. Jauki ir šviesi šventė, kai namai prisipildo artimųjų šurmulio, kai šeimininkės skuba traukti receptų užrašus ir gaminti puikiausius patiekalus, o margučių marginimas virsta tikru iššūkiu ne tik mažiesiems... +23 / 0 +23
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... +41 / -19 +22
Vitaminas C – geros savijautos garantas
Vitaminas C – geros savijautos garantas Tradiciškai apie vitaminą C prisimename tada, kai peršąlame: citrina ar imbiero šaknis pirkinių krepšelyje atsiduria jau ėmus šnirpščioti kuriam nors iš šeimos narių. Taip pat jį intensyviau vartoti pradedame atšalus orams, kad sustiprintume imuninę sistemą. O ar žinojote, kad nuo vitamino C priklauso ne tik atsparumas ligoms... 1 +22 / -1 +21
Pienas, kokį rinktis?
Pienas, kokį rinktis? Šis klausimas dažniausiai yra keliamas tų, kurie yra alergiški karvės pienui arba dar rečiau tų, kurie ieško naujovių ir nori savo mitybos racioną paįvairinti. Aš esu viena iš jų. Kai paprastas karvės pienas, kuris kiekvieną rytą buvo pilamas į kavą, man nusibodo, pamaniau, jog metas pokyčiams. Nupėdinau į parduotuvę... +24 / -5 +19
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį Didelę dalį mūsų mitybos įpročių formuoja iš kartos į kartą perduodamos tradicijos, tautos valgymo kultūra, vyraujančios maisto kainos ir produktų pasirinkimas parduotuvėse. +18 / 0 +18
Kaip atpažinti šią baisią valgymo maniją?
Kaip atpažinti šią baisią valgymo maniją? Mes visi elgiamės taip pat: ieškome maisto, kai jaučiamės vieniši, kai nuobodu ar patiriame stresą. Tačiau bulimijos atveju persivalgymas yra panašus į maniją. Užuot valgę jautriai, baudžiame save sukeldami viduriavimą, badaudami ar sportuodami, kad sudegintume kalorijas. Toks ydingas persivalgymo ir organizmo valymo ciklas kenkia... +17 / 0 +17