Citrusinių vaisių nauda organizmui

Rugsėjo 5, 2014 | Žavinta Kiliūtė
+24
1
Citrusinių vaisių nauda organizmui

Citrusiniai vaisiai natūraliai Lietuvoje neauga, todėl mus pasiekia tik maža dalis visų šio tipo vaisių rūšių. Dažniausiai valgomi ir geriausiai žinomi ‒ apelsinai, mandarinai, citrinos ir greipfrutai. Citrusiniai vaisiai labiausiai vertinami dėl vitamino C, paruošiančio organizmus šaltajam sezonui. Tačiau citrusinius vaisius reikėtų valgyti ne tik dėl vitamino C, bet ir dėl kitų naudingų savybių. Apie jas plačiau skaitykite straipsnyje. 

„... rūmų damos maudydavosi apelsinų nuoviro voniose, nes jis suteikdavo odai skaistumo.“ Citrusinių vaisių nauda organizmui žinota nuo seniausių laikų. Dar XVIII a. citrinas valgydavo jūreiviai – taip gindavosi nuo skorbuto, ligos, pasireiškiančios dėl vitamino C trūkumo. Istorinių šaltinių duomenimis, žymaus jūrų užkariautojo Jameso Cooko komanda jūroje išbuvo 3 m. ir nė vienas nesirgo jūrininkams įprastu skorbutu – būtent dėl to, kad valgė citrinas.

Renesanso laikais apelsinais buvo saugomasi nuo maro ‒ šis vaisius buvo laikomas vaistiniu augalu. Liudvikas XIV augino apelsinus stiklinėje oranžerijoje Versalio parke. O rūmų damos maudydavosi apelsinų nuoviro voniose, nes jis suteikdavo odai skaistumo. Gydytojai rekomenduodavo citrusinių vaisių žievelėmis trinti dantis ir dantenas. Taigi citrusiniai vaisiai visais laikais buvo naudojami sveikatai ir grožiui puoselėti. Net tada, kai jų nauda organizmui dar nebuvo moksliškai patvirtinta. 

Pastaruoju metu mokslininkai atskleidžia vis daugiau citrusinių vaisių savybių, kurios turi itin teigiamą naudą organizmui. Bet pirmiausia panagrinėkime kiekvieną mums gerai žinomą citrusinį vaisių atskirai. 

Apelsinas gerina virškinimąApelsinas. Šis vaisius gerina apetitą ir virškinimą. Apelsinų žievelėje esantys eteriniai aliejai ramina, gerina nuotaiką ir mažina kraujospūdį. Todėl net apelsinų kvapas gali atnešti teigiamos naudos. Taip pat apelsinai mažina vėžio susirgimų riziką ir reguliuoja cukraus kiekį kraujyje. 

Citrina. Ji geriausiai žinoma kaip vitamino C šaltinis. Vienas citrinos griežinėlis arbatoje ar vandenyje ne tik padeda numalšinti troškulį, bet ir saugo nuo peršalimo, streso. Maudymasis citrinų griežinėlių pripjaustytoje vonioje padeda išsaugoti stangrią odą. 

Greipfrutas. Šio vaisiaus plėvelė, dengianti kiekvieną skiltelę, yra bioflavonoidų šaltinis. Bioflavonoidai ‒ medžiaga, padedanti įsisavinti vitaminą C ir stiprinanti kraujagysles. Vaisius gerina apetitą ir virškinimą, taip pat laikomas puikiu vaistu nuo streso ir blogos nuotaikos. 

Mandarinas. Jame gausu ne tik vitamino C, bet ir vitamino D, kuris mažina rachito riziką. Taip pat mandarinai gerina kraujagyslių elastingumą. Mandarinus rekomenduojama valgyti sergantiesiems skrandžio ligomis, žarnyno sutrikimais. 

Vitamino C galia 

Visi citrusiniai vaisiai, be savo išskirtinių savybių, yra gausus vitamino C šaltinis. Vitamino C trūkumas pasireiškia: 

  • nusilpusiu imunitetu,
  • nuovargiu,
  • lėtesniu žaizdų gijimu. 

Tad ypač šaltuoju metų laiku citrinos puikiai saugo nuo peršalimo ir imuniteto susilpnėjimo. Beje, nereikia bijoti, kad vasarą nuskinti vaisiai žiemą praras savo gerąsias savybes. Kaip ir kiti vaisiai ar daržovės, citrusiniai vaisiai vitaminą C ir kitus naudingus elementus išsaugo iki pat pavasario. O užšaldyti vaisiai nepraranda vitaminų ir visus metus. Vaisių žievelė juos apsaugo nuo sąlyčio su deguonimi, kuris ardo vitaminus. Beje, perpjovus citriną, ją galima apibarstyti cukrumi – taip likusi citrina nepraras vitaminų. 

Citrusinių vaisių sultys jau seniai pamėgtos besilaikančiųjų dietos ar tiesiog pasirinkusiųjų sveiką gyvenimo būdą. Ryte išgertos šviežiai spaustos sultys suteiks energijos, pakels nuotaiką ir pagerins virškinimą. 

Šviežios citrinų sultys padeda stiprinti atmintį ir aktyvina smegenų veiklą. Nekaloringi vaisiai gerina virškinimą, skatina medžiagų apykaitą, tad būtent dėl šių savybių apelsinai ir greipfrutai dažnai randami dietų sudėtyje. Taigi, siekiant išlikti sveikiems ir gražiems, derėtų karts nuo karto prisiminti suvalgyti citrusinį vaisių, išgerti arbatos su citrina ar išsispausti šviežių sulčių. 

Taip pat skaitykite:
Sveiki ir gaivūs žaliavalgiški kokteiliai. Išbandėme! »
Trys natūralios arbatos nuo peršalimo. Išbandėme! »
Mineralinės medžiagos maisto produktuose. Jų stoka ir perteklius »

+24
1
  • Vitaminai
  • Aukštas kraujo spaudimas
  • Rachitas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Dietologai
  • Imuniteto stiprinimas

Susiję straipsniai

  • rommua / 2015-01-30 13:11:47

    bukit geri nebeklaidinkit kitu ....citrinose visai nera c vitamino ir tai irodyta...ten citrinos rugstis...nemaisykit

Siųsk savo nuomonę
Ar maistas gali apsaugoti nuo perkaitimo?
Ar maistas gali apsaugoti nuo perkaitimo? Valgydami tuos pačius produktus žiemą ir vasarą, darote rimtą klaidą. Tinkamai parinktame meniu būtina atsižvelgti į metų laiką! Kadangi už lango spindi saulė, išsiaiškinkite, ką valgyti vasarą. Rytų medicina produktus klasifikuoja į vėsinančius, išlaisvinančius kūną nuo šilumos pertekliaus ir šildančius, naudingus...
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik Juodojo šokolado nauda žmogui žinoma nuo seno. Tiesa, kartais pasigirsta diskusijų, kad tai tik šokolado gamintojų reklaminis triukas, tačiau moksliniai tyrimai įrodė, kad šokolado nauda abejoti neverta. Žinoma, kalbama tik apie kokybišką juodąjį šokoladą ir protingus jo vartojimo kiekius. 1 +37 / -5 +32
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... 1 +53 / -24 +29
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos?
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos? XXI-ojo amžiaus liga depresija mūsų šalyje plinta kaip epidemija. Bendrovės „IMS Healt“ duomenimis, Lietuva pirmauja Europoje pagal antidepresantų vartojimą, o per pastaruosius 13 metų sergančiųjų skaičius išaugo beveik dvigubai. Apie depresiją ir jos gydymą rašėme ne kartą. Šįkart aptarsime maisto produktus ir mitybos... 1 +27 / -1 +26
Ląstelienos svarba žmogaus organizmui
Ląstelienos svarba žmogaus organizmui Dažnai kalbame apie angliavandenius, baltymus, riebalus, tačiau pamirštame paminėti, jog ne ką mažiau svarbi mūsų organizmui yra ir ląsteliena. Būtent ši medžiaga, kuri daugiausiai yra randama javuose, vaisiuose ir daržovėse, stiprina mūsų imunitetą, padeda virškinimo sistemai geriau funkcionuoti bei apsaugo nuo cholesterolio... +23 / 0 +23
Organizmo valymas. Kada ir kam jo reikia?
Organizmo valymas. Kada ir kam jo reikia? Pavasaris jau seniai tarė sudie užleisdamas savo vietą ryškiaspalvei vasarai. Šis metų laikas žada daug nuotykių. Vasarą, rodos, kiekvienam iš mūsų neturėtų stigti jėgų bei geros nuotaikos, tačiau kodėl labai dažnai vasaros metu jaučiamės pavargę? Kodėl kūno svoris nemažėja, nors laikomės dietos ir norime džiaugtis... +21 / 0 +21
Regėjimui gerinti geriau valgyti apelsinus nei morkas?
Regėjimui gerinti geriau valgyti apelsinus nei morkas? Nuo seno sklandęs mitas, jog morkos itin naudingos mūsų regėjimui, neseniai buvo sugriautas. Mokslininkai patvirtino, jog apelsinas yra daug naudingesnis akių sveikatai nei morkos. Kodėl? Atskleidžiame šiame straipsnyje. +19 / 0 +19
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai?
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai? Ne kartą yra tekę girdėti apie Viduržemio jūros dietą, Diukano dietą, sveikos mitybos principus, tačiau ar kada nors girdėjote apie penkių elementų mitybą? Jei ne, tuomet siūlome paskaityti šį straipsnį, kuriame, remiantis mitybos konsultantės Claudia Nicherl knyga „Penkių elementų mityba“ pabandysime atsakyti į... +18 / 0 +18
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu?
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu? Maistas mums yra gyvybiškai svarbus. Kasdien į mūsų burną patenka įvairaus maisto kąsniai, esame atsakingi patys už save ir kitus. Tačiau būna, jog maistas, kuris atsiduria mūsų organizme, ima kelti nemalonius simptomus: pykinimą, vėmimą, viduriavimą... Tuomet suprantame, jog apsinuodijome maistu ir privalome kuo skubiau į visa... +18 / -1 +17