Citrusinių vaisių nauda organizmui

Rugsėjo 5, 2014 | Žavinta Kiliūtė
+21
1
Citrusinių vaisių nauda organizmui

Citrusiniai vaisiai natūraliai Lietuvoje neauga, todėl mus pasiekia tik maža dalis visų šio tipo vaisių rūšių. Dažniausiai valgomi ir geriausiai žinomi ‒ apelsinai, mandarinai, citrinos ir greipfrutai. Citrusiniai vaisiai labiausiai vertinami dėl vitamino C, paruošiančio organizmus šaltajam sezonui. Tačiau citrusinius vaisius reikėtų valgyti ne tik dėl vitamino C, bet ir dėl kitų naudingų savybių. Apie jas plačiau skaitykite straipsnyje. 

„... rūmų damos maudydavosi apelsinų nuoviro voniose, nes jis suteikdavo odai skaistumo.“ Citrusinių vaisių nauda organizmui žinota nuo seniausių laikų. Dar XVIII a. citrinas valgydavo jūreiviai – taip gindavosi nuo skorbuto, ligos, pasireiškiančios dėl vitamino C trūkumo. Istorinių šaltinių duomenimis, žymaus jūrų užkariautojo Jameso Cooko komanda jūroje išbuvo 3 m. ir nė vienas nesirgo jūrininkams įprastu skorbutu – būtent dėl to, kad valgė citrinas.

Renesanso laikais apelsinais buvo saugomasi nuo maro ‒ šis vaisius buvo laikomas vaistiniu augalu. Liudvikas XIV augino apelsinus stiklinėje oranžerijoje Versalio parke. O rūmų damos maudydavosi apelsinų nuoviro voniose, nes jis suteikdavo odai skaistumo. Gydytojai rekomenduodavo citrusinių vaisių žievelėmis trinti dantis ir dantenas. Taigi citrusiniai vaisiai visais laikais buvo naudojami sveikatai ir grožiui puoselėti. Net tada, kai jų nauda organizmui dar nebuvo moksliškai patvirtinta. 

Pastaruoju metu mokslininkai atskleidžia vis daugiau citrusinių vaisių savybių, kurios turi itin teigiamą naudą organizmui. Bet pirmiausia panagrinėkime kiekvieną mums gerai žinomą citrusinį vaisių atskirai. 

Apelsinas gerina virškinimąApelsinas. Šis vaisius gerina apetitą ir virškinimą. Apelsinų žievelėje esantys eteriniai aliejai ramina, gerina nuotaiką ir mažina kraujospūdį. Todėl net apelsinų kvapas gali atnešti teigiamos naudos. Taip pat apelsinai mažina vėžio susirgimų riziką ir reguliuoja cukraus kiekį kraujyje. 

Citrina. Ji geriausiai žinoma kaip vitamino C šaltinis. Vienas citrinos griežinėlis arbatoje ar vandenyje ne tik padeda numalšinti troškulį, bet ir saugo nuo peršalimo, streso. Maudymasis citrinų griežinėlių pripjaustytoje vonioje padeda išsaugoti stangrią odą. 

Greipfrutas. Šio vaisiaus plėvelė, dengianti kiekvieną skiltelę, yra bioflavonoidų šaltinis. Bioflavonoidai ‒ medžiaga, padedanti įsisavinti vitaminą C ir stiprinanti kraujagysles. Vaisius gerina apetitą ir virškinimą, taip pat laikomas puikiu vaistu nuo streso ir blogos nuotaikos. 

Mandarinas. Jame gausu ne tik vitamino C, bet ir vitamino D, kuris mažina rachito riziką. Taip pat mandarinai gerina kraujagyslių elastingumą. Mandarinus rekomenduojama valgyti sergantiesiems skrandžio ligomis, žarnyno sutrikimais. 

Vitamino C galia 

Visi citrusiniai vaisiai, be savo išskirtinių savybių, yra gausus vitamino C šaltinis. Vitamino C trūkumas pasireiškia: 

  • nusilpusiu imunitetu,
  • nuovargiu,
  • lėtesniu žaizdų gijimu. 

Tad ypač šaltuoju metų laiku citrinos puikiai saugo nuo peršalimo ir imuniteto susilpnėjimo. Beje, nereikia bijoti, kad vasarą nuskinti vaisiai žiemą praras savo gerąsias savybes. Kaip ir kiti vaisiai ar daržovės, citrusiniai vaisiai vitaminą C ir kitus naudingus elementus išsaugo iki pat pavasario. O užšaldyti vaisiai nepraranda vitaminų ir visus metus. Vaisių žievelė juos apsaugo nuo sąlyčio su deguonimi, kuris ardo vitaminus. Beje, perpjovus citriną, ją galima apibarstyti cukrumi – taip likusi citrina nepraras vitaminų. 

Citrusinių vaisių sultys jau seniai pamėgtos besilaikančiųjų dietos ar tiesiog pasirinkusiųjų sveiką gyvenimo būdą. Ryte išgertos šviežiai spaustos sultys suteiks energijos, pakels nuotaiką ir pagerins virškinimą. 

Šviežios citrinų sultys padeda stiprinti atmintį ir aktyvina smegenų veiklą. Nekaloringi vaisiai gerina virškinimą, skatina medžiagų apykaitą, tad būtent dėl šių savybių apelsinai ir greipfrutai dažnai randami dietų sudėtyje. Taigi, siekiant išlikti sveikiems ir gražiems, derėtų karts nuo karto prisiminti suvalgyti citrusinį vaisių, išgerti arbatos su citrina ar išsispausti šviežių sulčių. 

Taip pat skaitykite:
Sveiki ir gaivūs žaliavalgiški kokteiliai. Išbandėme! »
Trys natūralios arbatos nuo peršalimo. Išbandėme! »
Mineralinės medžiagos maisto produktuose. Jų stoka ir perteklius »

+21
1
  • Vitaminai
  • Aukštas kraujo spaudimas
  • Rachitas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Dietologai
  • Imuniteto stiprinimas

Susiję straipsniai

  • rommua / 2015-01-30 13:11:47

    bukit geri nebeklaidinkit kitu ....citrinose visai nera c vitamino ir tai irodyta...ten citrinos rugstis...nemaisykit

Siųsk savo nuomonę
Greitai paruošiami makaronai: didesnė žala, nei nauda organizmui?
Greitai paruošiami makaronai: didesnė žala, nei nauda organizmui? Ne vienas studentas užsukęs į prekybos centrą pasiima greitai paruošiamų makaronų. Jie – ne tik kad pigus, bet ir skanus pasirinkimas, tačiau ar tikrai jau toks geras, kaip mums atrodo? +28 / 0 +28
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui Cukrus nėra būtinas mūsų organizmui, tačiau išvengti jo kasdienėje mityboje labai sunku. Nors stengiamės stebėti ir bent šiek tiek sumažinti suvartojamą cukraus kiekį, neretai užsimirštame ir įsiberiame šaukštelį cukraus į kavą ar arbatą, saldiname kepinius, naudojame įvairius sirupus ir kitus pagardus. Visiškai... +38 / -2 +36
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +26 / 0 +26
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos?
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos? XXI-ojo amžiaus liga depresija mūsų šalyje plinta kaip epidemija. Bendrovės „IMS Healt“ duomenimis, Lietuva pirmauja Europoje pagal antidepresantų vartojimą, o per pastaruosius 13 metų sergančiųjų skaičius išaugo beveik dvigubai. Apie depresiją ir jos gydymą rašėme ne kartą. Šįkart aptarsime maisto produktus ir mitybos... +24 / -1 +23
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... +40 / -19 +21
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens Gydytojai Jamie Houfman ir Jordanas Sternas bei profesionalus virtuvės šefas, prancūzas Marcas Baeuris – siūlo naują požiūrį į sveiką mitybą, padedančią sumažinti rėmenį. Jie siūlo produktus, kurie leis išvengti rėmens problemų. Daugiausiai dėmesio turėtų būti skiriama šiems maisto produktams, sudarantiems 75... +21 / -1 +20
Magnis – geriausias palydovas, nuolat patiriant stresą
Magnis – geriausias palydovas, nuolat patiriant stresą Dažnas iš mūsų nesusimąstome, koks gyvybiškai svarbus elementas yra magnis. Šis mineralas – vienas reikalingiausių žmogaus organizmui, kurio pritrūkus sutrinka kitų mikroelementų apykaita organizme, nusilpsta žmogaus nervai ir raumenys. Trūkstant magnio, raumenų sistema iš smegenų negauna signalų... +18 / 0 +18
Žuvis iš prekybos centro. Kuo ji gali būti kenksminga jūsų sveikatai?
Žuvis iš prekybos centro. Kuo ji gali būti kenksminga jūsų sveikatai? Nors dauguma vyrų išties mėgsta žvejoti, ne visiems sekasi ir ne visus džiugina sužvejotas laimikis. Kai laimikis nedžiugina, tenka eiti į prekybos centrus ir žuvį „susižvejoti“ iš ten. Deja, tačiau prekybos centruose esanti žuvis ne visuomet būna tokia sveika ir ekologiška, kaip mums gali atrodyti... +17 / 0 +17
Moliūgai.Kuo jie vertingi?
Moliūgai.Kuo jie vertingi? Vaikystėje kone kiekvienas esame skaitę rašytojo Džanio Rodario įžymią knygą „Čipolino nuotykiai“ . Gailėjomės kūmo Moliūgo. Seneliukas daug dirbo, mažai valgė, taupė pinigėlius plytoms, iš kurių lipdė varganą namelį senatvei. +17 / -1 +16