Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį

Lapkričio 11, 2013 | Eglė Rubinaitė
+24
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį

Didelę dalį mūsų mitybos įpročių formuoja iš kartos į kartą perduodamos tradicijos, tautos valgymo kultūra, vyraujančios maisto kainos ir produktų pasirinkimas parduotuvėse.

Galima sakyti, lietuvių valgiaraštį sudaro tam tikri nacionaliniai valgymo ypatumai, akivaizdžiai besiskiriantys nuo kitų tautų dienos maisto raciono. Ir kalbame ne tik apie cepelinus, bet ir apie šių laikų pasiūlą – užkandines, kavines, picerijas, brangstančius grikius parduotuvėse ir pan. Tad nors kartais atrodo, kad mitybos įpročius renkamės laisva valia, iš tiesų jie gali būti nulemti aplinkybių.

Siūlome dar kartą peržiūrėti savo valgiaraštį ir pasistengti jį pakoreguoti, atsižvelgiant ne tik į nacionalinius maitinimosi įpročius. Štai sąrašas dalykų, kuriuos reikėtų įtraukti į savo valgiaraštį.

LašišaŽuvis ir jūros gėrybės. 2011 metų statistika rodo, kad per metus žmogus Lietuvoje suvalgo vidutiniškai 12 kg žuvies produktų, o mėsos – 4–5 kartus daugiau. Europoje išsiskiriame savo mirtingumu nuo širdies ligų (kurias dažnai lemia riebios mėsos vartojimas), o žuvies suvalgome itin mažai. Šalyse, kur pagaunama daug žuvies, jos suvartojama daug daugiau. Pavyzdžiui, japonas per metus suvalgo apie 75 kg žuvies.

Mitybos specialistai rekomenduoja žuvį valgyti bent du kartus per savaitę, tačiau, akivaizdu, lietuviai šio patarimo nepaiso. Nesunku suprasti, kodėl taip yra – juk žuvų pagauname ne tiek ir daug, o nemaža dalis jų plaukioja ganėtinai užterštame Baltijos vandenyje. Visgi vertėtų pasistengti keisti šį mitybos įprotį ir užuot valgius kiaulieną ir kitus galvijus, rinktis iš tos žuvies, kurią turime. Geriau, kad ji būtų kuo riebesnė. Mat būtent riebioje žuvyje yra žmogaus sveikatai ir širdžiai labai reikalingų Omega-3 riebiųjų rūgščių.

Vanduo. Nesunku pamiršti išgerti pakankamai vandens ir kitų skysčių, kai gyvename šalyje, kurioje nėra tropinių karščių, o oras ir taip nuolat drėgnas. Tačiau nors ir ne visada jaučiamės ištroškę, vis tiek turėtume stengtis gerti pakankamai vandens. Tai padės išvengti kraujotakos ligų, geriau įsisavinti maisto medžiagas. Reikėtų per dieną išgerti apie du litrus vandens.

Širdžiai naudingas maistas. Kai valgome riebų kepsnį, kažkodėl pamirštame, kaip dažnai sergame širdies ligomis. Juk jos yra pagrindinė mirtingumo priežastis Lietuvoje. Tausojant širdies sveikatą, reikėtų atsisakyti riebios mėsos ir gyvulinės kilmės riebalų.

Tačiau vien saugotis nepakanka, širdį reikia ir pastiprinti. Valgykite:

  • avižų košes;
  • pupeles (gausite kalcio, folio rūgšties, celiuliozės);
  • žuvį;
  • riešutus;
  • linų sėmenis (Omega-3 rūgštis);
  • avokadus (mažina cholesterolio įsisavinimą, pagreitina karotenoido įsisavinimą);
  • alyvuogių aliejų (padeda neužsikimšti kraujo indams, mažina cholesterolio kiekį).

Sveiki užkandžiai. Jeigu norite užkandžių, paprasčiausia atrodo rinktis tuos, kurie skanūs ir nebrangūs. O tokių parduotuvėse – apstu. Vos už litą ar kelis galite įsigyti įvairių sausainių, saldainių, keptų bulvių traškučių. Tačiau saldumynuose – labai daug cukraus, o traškučiuose – gausu riebalų ir konservantų. Nei vienų, nei kitų jūsų asmeninėje mitybos piramidėje turėtų beveik nebūti. Be to, iš šio maisto beveik negaunate medžiagų, kurių reikia žmogaus organizmui, tačiau suvartojate daug kalorijų, užuot dienos kalorijų normą išskirstę sveikesniam maistui.

Tačiau, siekiant maitintis iš tiesų sveikai, vertėtų užkandžiauti visai kitokiais skanėstais. Geriausia būtų, jeigu valgytumėte morkas, vaisius, daržoves – kuo didesnė jų įvairovė, tuo geriau. Iš šių produktų Jūs gautumėte natūralių ir reikalingų vitaminų, mineralų, ląstelienos, mikroelementų.

Mums egzotiškai atrodančiose šalyse (Afrikoje, Indonezijoje, Pietų Amerikoje), ypač tose, kuriose valgoma skurdžiau, žmonės negali sau leisti pirkti daug dirbtinių užkandžių, todėl gyvenimą saldina karštame klimate nuolat augančiais vaisiais, uogomis. Taip darydami jie išvengia nutukimo problemų ir pastiprina organizmą reikiamomis medžiagomis.

+24
  • Širdies ir kraujagyslių ligos
  • Nutukimas
  • Sveika mityba
  • Jūros gėrybės
  • Sveiki užkandžiai
  • Širdžiai
  • Širdies ligos

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį
Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį Kai tik atsirado greitasis maistas, visas pasaulis jį labai pamėgo. Nes jis greitai pagaminamas, paprastai gali būti suvalgomas bet kur (prie vairo, gatvėje ar net laukiant vizito pas kirpėją), be to, jo mėgėjai teigia, kad greitasis maistas ir labai skanus. Turbūt daugelis žino, kad greitasis maistas yra žalingas sveikatai, paprastai... +4 / 0 +4
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -3 +24
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas!
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas! Apie kavos naudą bei žalą sveikatai yra ne kartą tekę girdėti iš įvairių žiniasklaidos šaltinių. Nieko keisto, nes kiek žmonių – tiek nuomonių. +23 / -2 +21
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai?
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai? Ne kartą yra tekę girdėti apie Viduržemio jūros dietą, Diukano dietą, sveikos mitybos principus, tačiau ar kada nors girdėjote apie penkių elementų mitybą? Jei ne, tuomet siūlome paskaityti šį straipsnį, kuriame, remiantis mitybos konsultantės Claudia Nicherl knyga „Penkių elementų mityba“ pabandysime atsakyti į... +20 / 0 +20
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +22 / -4 +18
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu?
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu? Maistas mums yra gyvybiškai svarbus. Kasdien į mūsų burną patenka įvairaus maisto kąsniai, esame atsakingi patys už save ir kitus. Tačiau būna, jog maistas, kuris atsiduria mūsų organizme, ima kelti nemalonius simptomus: pykinimą, vėmimą, viduriavimą... Tuomet suprantame, jog apsinuodijome maistu ir privalome kuo skubiau į visa... +18 / -1 +17