Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį

Lapkričio 11, 2013 | Eglė Rubinaitė
+22
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį

Didelę dalį mūsų mitybos įpročių formuoja iš kartos į kartą perduodamos tradicijos, tautos valgymo kultūra, vyraujančios maisto kainos ir produktų pasirinkimas parduotuvėse.

Galima sakyti, lietuvių valgiaraštį sudaro tam tikri nacionaliniai valgymo ypatumai, akivaizdžiai besiskiriantys nuo kitų tautų dienos maisto raciono. Ir kalbame ne tik apie cepelinus, bet ir apie šių laikų pasiūlą – užkandines, kavines, picerijas, brangstančius grikius parduotuvėse ir pan. Tad nors kartais atrodo, kad mitybos įpročius renkamės laisva valia, iš tiesų jie gali būti nulemti aplinkybių.

Siūlome dar kartą peržiūrėti savo valgiaraštį ir pasistengti jį pakoreguoti, atsižvelgiant ne tik į nacionalinius maitinimosi įpročius. Štai sąrašas dalykų, kuriuos reikėtų įtraukti į savo valgiaraštį.

LašišaŽuvis ir jūros gėrybės. 2011 metų statistika rodo, kad per metus žmogus Lietuvoje suvalgo vidutiniškai 12 kg žuvies produktų, o mėsos – 4–5 kartus daugiau. Europoje išsiskiriame savo mirtingumu nuo širdies ligų (kurias dažnai lemia riebios mėsos vartojimas), o žuvies suvalgome itin mažai. Šalyse, kur pagaunama daug žuvies, jos suvartojama daug daugiau. Pavyzdžiui, japonas per metus suvalgo apie 75 kg žuvies.

Mitybos specialistai rekomenduoja žuvį valgyti bent du kartus per savaitę, tačiau, akivaizdu, lietuviai šio patarimo nepaiso. Nesunku suprasti, kodėl taip yra – juk žuvų pagauname ne tiek ir daug, o nemaža dalis jų plaukioja ganėtinai užterštame Baltijos vandenyje. Visgi vertėtų pasistengti keisti šį mitybos įprotį ir užuot valgius kiaulieną ir kitus galvijus, rinktis iš tos žuvies, kurią turime. Geriau, kad ji būtų kuo riebesnė. Mat būtent riebioje žuvyje yra žmogaus sveikatai ir širdžiai labai reikalingų Omega-3 riebiųjų rūgščių.

Vanduo. Nesunku pamiršti išgerti pakankamai vandens ir kitų skysčių, kai gyvename šalyje, kurioje nėra tropinių karščių, o oras ir taip nuolat drėgnas. Tačiau nors ir ne visada jaučiamės ištroškę, vis tiek turėtume stengtis gerti pakankamai vandens. Tai padės išvengti kraujotakos ligų, geriau įsisavinti maisto medžiagas. Reikėtų per dieną išgerti apie du litrus vandens.

Širdžiai naudingas maistas. Kai valgome riebų kepsnį, kažkodėl pamirštame, kaip dažnai sergame širdies ligomis. Juk jos yra pagrindinė mirtingumo priežastis Lietuvoje. Tausojant širdies sveikatą, reikėtų atsisakyti riebios mėsos ir gyvulinės kilmės riebalų.

Tačiau vien saugotis nepakanka, širdį reikia ir pastiprinti. Valgykite:

  • avižų košes;
  • pupeles (gausite kalcio, folio rūgšties, celiuliozės);
  • žuvį;
  • riešutus;
  • linų sėmenis (Omega-3 rūgštis);
  • avokadus (mažina cholesterolio įsisavinimą, pagreitina karotenoido įsisavinimą);
  • alyvuogių aliejų (padeda neužsikimšti kraujo indams, mažina cholesterolio kiekį).

Sveiki užkandžiai. Jeigu norite užkandžių, paprasčiausia atrodo rinktis tuos, kurie skanūs ir nebrangūs. O tokių parduotuvėse – apstu. Vos už litą ar kelis galite įsigyti įvairių sausainių, saldainių, keptų bulvių traškučių. Tačiau saldumynuose – labai daug cukraus, o traškučiuose – gausu riebalų ir konservantų. Nei vienų, nei kitų jūsų asmeninėje mitybos piramidėje turėtų beveik nebūti. Be to, iš šio maisto beveik negaunate medžiagų, kurių reikia žmogaus organizmui, tačiau suvartojate daug kalorijų, užuot dienos kalorijų normą išskirstę sveikesniam maistui.

Tačiau, siekiant maitintis iš tiesų sveikai, vertėtų užkandžiauti visai kitokiais skanėstais. Geriausia būtų, jeigu valgytumėte morkas, vaisius, daržoves – kuo didesnė jų įvairovė, tuo geriau. Iš šių produktų Jūs gautumėte natūralių ir reikalingų vitaminų, mineralų, ląstelienos, mikroelementų.

Mums egzotiškai atrodančiose šalyse (Afrikoje, Indonezijoje, Pietų Amerikoje), ypač tose, kuriose valgoma skurdžiau, žmonės negali sau leisti pirkti daug dirbtinių užkandžių, todėl gyvenimą saldina karštame klimate nuolat augančiais vaisiais, uogomis. Taip darydami jie išvengia nutukimo problemų ir pastiprina organizmą reikiamomis medžiagomis.

+22
  • Širdies ir kraujagyslių ligos
  • Nutukimas
  • Sveika mityba
  • Jūros gėrybės
  • Sveiki užkandžiai
  • Širdžiai
  • Širdies ligos

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Bičių produktai – Jūsų sveikatai
Bičių produktai – Jūsų sveikatai Pasaulyje yra daugiau nei pusantro milijono vabzdžių rūšių. Mokslininkai spėja, kad gausybė rūšių dar nebuvo atrasta. Ypatingą vietą tarp visų vabzdžių užima bitės. Bitės yra labai svarbios augalų dauginimuisi. Žinoma, kad obuoliai, moliūgai, ankštinės daržovės, agurkai, daugelis uogų užmezga vaisius tik apdulkinti.... +1 / 0 +1
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi?
Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi? Vis dažniau sutinkame žmonių, kurie atsisako mėsos, vadina save vegetarais arba veganais. Tai du vis labiau populiarėjantys mitybos režimai ir net gyvenimo filosofijos. 2012 m. Amerikoje 5 procentus gyventojų sudarė vegetarai ir 2 procentus veganai. Lietuvoje vegetarizmas, o ypač jo rūšis veganizmas sparčiai populiarėja, tad... 2 +44 / -11 +33
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... 1 +56 / -24 +32
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Citrusinių vaisių nauda organizmui
Citrusinių vaisių nauda organizmui Citrusiniai vaisiai natūraliai Lietuvoje neauga, todėl mus pasiekia tik maža dalis visų šio tipo vaisių rūšių. Dažniausiai valgomi ir geriausiai žinomi ‒ apelsinai, mandarinai, citrinos ir greipfrutai. Citrusiniai vaisiai labiausiai vertinami dėl vitamino C, paruošiančio organizmus šaltajam sezonui. Tačiau citrusinius vaisius... 1 +24 / 0 +24
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas!
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas! Apie kavos naudą bei žalą sveikatai yra ne kartą tekę girdėti iš įvairių žiniasklaidos šaltinių. Nieko keisto, nes kiek žmonių – tiek nuomonių. +23 / -2 +21
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens Gydytojai Jamie Houfman ir Jordanas Sternas bei profesionalus virtuvės šefas, prancūzas Marcas Baeuris – siūlo naują požiūrį į sveiką mitybą, padedančią sumažinti rėmenį. Jie siūlo produktus, kurie leis išvengti rėmens problemų. Daugiausiai dėmesio turėtų būti skiriama šiems maisto produktams, sudarantiems 75... +22 / -2 +20
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +22 / -4 +18
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu?
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu? Maistas mums yra gyvybiškai svarbus. Kasdien į mūsų burną patenka įvairaus maisto kąsniai, esame atsakingi patys už save ir kitus. Tačiau būna, jog maistas, kuris atsiduria mūsų organizme, ima kelti nemalonius simptomus: pykinimą, vėmimą, viduriavimą... Tuomet suprantame, jog apsinuodijome maistu ir privalome kuo skubiau į visa... +18 / -1 +17