Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį

Lapkričio 11, 2013 | Eglė Rubinaitė
+18
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį

Didelę dalį mūsų mitybos įpročių formuoja iš kartos į kartą perduodamos tradicijos, tautos valgymo kultūra, vyraujančios maisto kainos ir produktų pasirinkimas parduotuvėse.

Galima sakyti, lietuvių valgiaraštį sudaro tam tikri nacionaliniai valgymo ypatumai, akivaizdžiai besiskiriantys nuo kitų tautų dienos maisto raciono. Ir kalbame ne tik apie cepelinus, bet ir apie šių laikų pasiūlą – užkandines, kavines, picerijas, brangstančius grikius parduotuvėse ir pan. Tad nors kartais atrodo, kad mitybos įpročius renkamės laisva valia, iš tiesų jie gali būti nulemti aplinkybių.

Siūlome dar kartą peržiūrėti savo valgiaraštį ir pasistengti jį pakoreguoti, atsižvelgiant ne tik į nacionalinius maitinimosi įpročius. Štai sąrašas dalykų, kuriuos reikėtų įtraukti į savo valgiaraštį.

LašišaŽuvis ir jūros gėrybės. 2011 metų statistika rodo, kad per metus žmogus Lietuvoje suvalgo vidutiniškai 12 kg žuvies produktų, o mėsos – 4–5 kartus daugiau. Europoje išsiskiriame savo mirtingumu nuo širdies ligų (kurias dažnai lemia riebios mėsos vartojimas), o žuvies suvalgome itin mažai. Šalyse, kur pagaunama daug žuvies, jos suvartojama daug daugiau. Pavyzdžiui, japonas per metus suvalgo apie 75 kg žuvies.

Mitybos specialistai rekomenduoja žuvį valgyti bent du kartus per savaitę, tačiau, akivaizdu, lietuviai šio patarimo nepaiso. Nesunku suprasti, kodėl taip yra – juk žuvų pagauname ne tiek ir daug, o nemaža dalis jų plaukioja ganėtinai užterštame Baltijos vandenyje. Visgi vertėtų pasistengti keisti šį mitybos įprotį ir užuot valgius kiaulieną ir kitus galvijus, rinktis iš tos žuvies, kurią turime. Geriau, kad ji būtų kuo riebesnė. Mat būtent riebioje žuvyje yra žmogaus sveikatai ir širdžiai labai reikalingų Omega-3 riebiųjų rūgščių.

Vanduo. Nesunku pamiršti išgerti pakankamai vandens ir kitų skysčių, kai gyvename šalyje, kurioje nėra tropinių karščių, o oras ir taip nuolat drėgnas. Tačiau nors ir ne visada jaučiamės ištroškę, vis tiek turėtume stengtis gerti pakankamai vandens. Tai padės išvengti kraujotakos ligų, geriau įsisavinti maisto medžiagas. Reikėtų per dieną išgerti apie du litrus vandens.

Širdžiai naudingas maistas. Kai valgome riebų kepsnį, kažkodėl pamirštame, kaip dažnai sergame širdies ligomis. Juk jos yra pagrindinė mirtingumo priežastis Lietuvoje. Tausojant širdies sveikatą, reikėtų atsisakyti riebios mėsos ir gyvulinės kilmės riebalų.

Tačiau vien saugotis nepakanka, širdį reikia ir pastiprinti. Valgykite:

  • avižų košes;
  • pupeles (gausite kalcio, folio rūgšties, celiuliozės);
  • žuvį;
  • riešutus;
  • linų sėmenis (Omega-3 rūgštis);
  • avokadus (mažina cholesterolio įsisavinimą, pagreitina karotenoido įsisavinimą);
  • alyvuogių aliejų (padeda neužsikimšti kraujo indams, mažina cholesterolio kiekį).

Sveiki užkandžiai. Jeigu norite užkandžių, paprasčiausia atrodo rinktis tuos, kurie skanūs ir nebrangūs. O tokių parduotuvėse – apstu. Vos už litą ar kelis galite įsigyti įvairių sausainių, saldainių, keptų bulvių traškučių. Tačiau saldumynuose – labai daug cukraus, o traškučiuose – gausu riebalų ir konservantų. Nei vienų, nei kitų jūsų asmeninėje mitybos piramidėje turėtų beveik nebūti. Be to, iš šio maisto beveik negaunate medžiagų, kurių reikia žmogaus organizmui, tačiau suvartojate daug kalorijų, užuot dienos kalorijų normą išskirstę sveikesniam maistui.

Tačiau, siekiant maitintis iš tiesų sveikai, vertėtų užkandžiauti visai kitokiais skanėstais. Geriausia būtų, jeigu valgytumėte morkas, vaisius, daržoves – kuo didesnė jų įvairovė, tuo geriau. Iš šių produktų Jūs gautumėte natūralių ir reikalingų vitaminų, mineralų, ląstelienos, mikroelementų.

Mums egzotiškai atrodančiose šalyse (Afrikoje, Indonezijoje, Pietų Amerikoje), ypač tose, kuriose valgoma skurdžiau, žmonės negali sau leisti pirkti daug dirbtinių užkandžių, todėl gyvenimą saldina karštame klimate nuolat augančiais vaisiais, uogomis. Taip darydami jie išvengia nutukimo problemų ir pastiprina organizmą reikiamomis medžiagomis.

+18
  • Širdies ir kraujagyslių ligos
  • Nutukimas
  • Sveika mityba
  • Jūros gėrybės
  • Sveiki užkandžiai
  • Širdžiai
  • Širdies ligos

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai?
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai? Ne kartą yra tekę girdėti apie Viduržemio jūros dietą, Diukano dietą, sveikos mitybos principus, tačiau ar kada nors girdėjote apie penkių elementų mitybą? Jei ne, tuomet siūlome paskaityti šį straipsnį, kuriame, remiantis mitybos konsultantės Claudia Nicherl knyga „Penkių elementų mityba“ pabandysime atsakyti į... +13 / 0 +13
Vitaminas D. Kaip jo gauti gyvenant menkai saulėtose vietose?
Vitaminas D. Kaip jo gauti gyvenant menkai saulėtose vietose? Ar žinojote, kad net 90 % vitamino D žmogaus organizmas pagamina būdamas saulėje? Taigi ne veltui šis vitaminas vadinamas saulės vitaminu. Turbūt pažvelgę pro langą kiek sutriktumėte – kiekgi tos saulės matome Lietuvoje... Iš tiesų vitamino D trūkumas yra Šiaurės šalių problema, tad ir mums... 1 +37 / 0 +37
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik Juodojo šokolado nauda žmogui žinoma nuo seno. Tiesa, kartais pasigirsta diskusijų, kad tai tik šokolado gamintojų reklaminis triukas, tačiau moksliniai tyrimai įrodė, kad šokolado nauda abejoti neverta. Žinoma, kalbama tik apie kokybišką juodąjį šokoladą ir protingus jo vartojimo kiekius. 1 +36 / -4 +32
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +30 / -2 +28
Velykos! Receptai iš likusių margučių
Velykos! Receptai iš likusių margučių Vis dažniau pasirodantys saulės spinduliai, švelnesnis vėjas, nedrąsiai bundanti gamta primena, kad artėja Velykos. Jauki ir šviesi šventė, kai namai prisipildo artimųjų šurmulio, kai šeimininkės skuba traukti receptų užrašus ir gaminti puikiausius patiekalus, o margučių marginimas virsta tikru iššūkiu ne tik mažiesiems... +23 / 0 +23
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... +41 / -19 +22
Vitaminas C – geros savijautos garantas
Vitaminas C – geros savijautos garantas Tradiciškai apie vitaminą C prisimename tada, kai peršąlame: citrina ar imbiero šaknis pirkinių krepšelyje atsiduria jau ėmus šnirpščioti kuriam nors iš šeimos narių. Taip pat jį intensyviau vartoti pradedame atšalus orams, kad sustiprintume imuninę sistemą. O ar žinojote, kad nuo vitamino C priklauso ne tik atsparumas ligoms... 1 +22 / -1 +21
Pienas, kokį rinktis?
Pienas, kokį rinktis? Šis klausimas dažniausiai yra keliamas tų, kurie yra alergiški karvės pienui arba dar rečiau tų, kurie ieško naujovių ir nori savo mitybos racioną paįvairinti. Aš esu viena iš jų. Kai paprastas karvės pienas, kuris kiekvieną rytą buvo pilamas į kavą, man nusibodo, pamaniau, jog metas pokyčiams. Nupėdinau į parduotuvę... +24 / -5 +19
Daržovių sriubos – ne tik skanios, bet ir sveikos
Daržovių sriubos – ne tik skanios, bet ir sveikos Ruduo – pats tinkamiausias metas save ir šeimą palepinti kvapniomis daržovių sriubomis. Tad šįkart siūlome Jums išbandyti dvi daržovių sriubų receptus: šios sriubos yra ne tik kad labai skanios, bet dar ir labai sveikos, tad pravartu atrasti kelias dešimtis minučių ir jas išsivirti. +17 / 0 +17
Moliūgai.Kuo jie vertingi?
Moliūgai.Kuo jie vertingi? Vaikystėje kone kiekvienas esame skaitę rašytojo Džanio Rodario įžymią knygą „Čipolino nuotykiai“ . Gailėjomės kūmo Moliūgo. Seneliukas daug dirbo, mažai valgė, taupė pinigėlius plytoms, iš kurių lipdė varganą namelį senatvei. +17 / -1 +16