5 faktai, kurių nežinojote apie rūkymą

Liepos 30, 2014 | Martynas Gelumbauskas
+4
5 faktai, kurių nežinojote apie rūkymą

Išgirdę apie rūkymo žalą sveikatai dažniausiai pagalvojame apie rytinį rūkalių kosulį ar plaučių vėžį. Tačiau žalingas rūkymo poveikis toli gražu neapsiriboja vien plaučiais ‒ rūkymas pažeidžia kiekvieną kūno organą. Šis žalingas įprotis sukelia daugybę sveikatos sutrikimų: nuo spartesnio dantų praradimo ar nugaros skausmų iki silpnaprotystės ar impotencijos. Tad siūlome pasidomėti mažai kam žinomomis rūkymo pasekmėmis. 

Rūkymas sukelia šlapimo pūslės vėžį. Nustatyta, kad rūkymas yra svarbiausias šlapimo pūslės vėžio rizikos veiksnys. Rūkantys žmonės šia liga serga net 3‒4 kartus dažniau. Nors iš pirmo žvilgsnio rūkymas ir šlapimo pūslė atrodo mažai susiję, tačiau labiau pagalvojus ryšys tampa akivaizdus. Rūkant į kraują patenka kenksmingos medžiagos, kurios vėliau prasifiltruoja pro inkstus ir su šlapimu patenka į šlapimo pūslę. Kadangi šlapimas pūslėje užsibūna ilgesnį laiką, kenksmingos medžiagos pažeidžia šlapimo pūslės gleivinę, o ilgainiui gali sukelti ir šlapimo pūslės vėžį.

„... žmonėms, metusiems rūkyti, nugaros skausmas ženkliai sumažėjo, o kai kuriems – visiškai išnyko.“ Rūkantieji dažniau kenčia dėl nugaros skausmo. Net jei dirbdami kilnojame kažką sunkaus, vėliau ilsintis nugara atsistato ir net dar labiau sustiprėja. Taip kūnas prisitaiko prie padidėjusio krūvio. O rūkant prastėja tarpslankstelinių diskų kraujotaka, jie negauna reikalingų medžiagų ir negali atsistatyti. Taip bėgant laikui šie diskai susidėvi ir tai sukelia nugaros skausmus

Vis dėlto tai ne vienintelė rūkalių problema. Atlikus tyrimus nustatyta, kad rūkantiesiems nėra efektyvus ir nugaros skausmo gydymas. Lyginant rūkančių ir nerūkančių žmonių atsaką į įvairius gydymo metodus: chirurginį gydymą, fizioterapijos procedūras, vaistų injekcijas ir geriamuosius vaistus, išryškėjo viena tendencija – nerūkantiems žmonėms gydymas padėjo labiau. Šio tyrimo metu taip pat nustatyta, kad žmonėms, metusiems rūkyti, nugaros skausmas ženkliai sumažėjo, o kai kuriems – visiškai išnyko. 

Nors nikotinas yra silpnas analgetikas, tačiau klinikinė patirtis rodo priešingą ryšį ‒ rūkantys žmonės jautriau reaguoja į skausmą. Be to, juos dažniau kankina ir kiti lėtinio skausmo sindromai. 

Dėl rūkymo silpnėja kaulai. Kalcis yra būtinas elementas tvirtų kaulų statybai, o rūkymas apsunkina kalcio patekimą į kaulus, taigi jie tampa silpni ir trapūs. Jaunystėje rūkymas slopina kaulų statybą, todėl per šį laiką sukaupiama mažesnė kaulų masė. Maždaug nuo 30 m. kaulų masė pradeda natūraliai mažėti, o rūkymas šį procesą dar paspartina – manoma, kad rūkant kaulų masė mažėja 1,5–2 kartus greičiau. 

Mineralinės medžiagos maisto produktuose. Jų stoka ir perteklius

„Kalio trūkumas gali pasireikšti sutrikusia širdies veikla, padidėjusiu kraujospūdžiu ar raumenų silpnumu, bendru nuovargiu ir nuotaikų svyravimais.“

Sužinokite, kokiame maiste gausu kalio, kalcio, magnio ir kitų medžiagų:
Mineralinės medžiagos maisto produktuose. Jų stoka ir perteklius »

Visa tai veda prie kaulų retėjimo ir osteoporozės išsivystymo. Nors šis procesas veikia visą kūną, labiausiai pažeidžiamas šlaunikaulis, stuburas ir riešo kaulai. Dėl to rūkoriams šlaunikaulio lūžis dėl osteoporozės pasitaiko net 3 kartus dažniau nei nerūkantiems žmonėms. 

Dėl rūkymo dvigubai padidėja silpnaprotystės rizika senatvėje. Buvo ištirta beveik 10 000 vyresnio nei 65 m. amžiaus žmonių, kuriems kas du metus reikėjo atlikti specialius testus. Šie testai padeda įvertinti žmogaus protinę veiklą. Išanalizavus rezultatus paaiškėjo, kad rūkančiųjų protinė funkcija prastėjo net kelis kartus greičiau. Manoma, kad taip yra dėl to, jog rūkymas pažeidžia galvos kraujagysles, todėl smegenys prasčiau aprūpinamos krauju; be to, tam tikri smegenų plotai gali būti pažeisti ir mikroinsultų. 

Rūkoriai praranda dantis. Pasirodo, rūkantys žmonės labai rizikuoja prarasti dantis. Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad rūkantys vyrai per 10 metų vidutiniškai prarado po 2,9 danties, o per tą patį laiką nerūkantys vyrai neteko tik po 1,3 danties. Beje, lygiai tokia pati tendencija pastebima ir tarp moterų. Tačiau kodėl rūkantiesiems taip lengvai krenta dantys? Manoma, kad rūkymas sutrikdo dantenų kraujotaką ir į jas nepatenka reikalingos medžiagos, todėl jos praranda tvirtumą. Tad susimąstykite: jei pradėjote rūkyti būdami 18 m., labai tikėtina, kad sulaukę 35-erių jau neturėsite kelių dantų. O gera naujiena ta, kad metus rūkyti po kurio laiko pagerėja dantenų būklė ir sumažėja rizika netekti dantų. 

Rūkymas ne tik trumpina gyvenimo trukmę ir plonina piniginę, bet ir prastina gyvenimo kokybę. Šiame straipsnyje paminėta tik ledkalnio viršūnė – rūkymas sukelia gerokai daugiau neigiamų pasekmių. Dėl rūkymo žmogus ne tik atrodo pasenęs, tačiau dažnai taip ir jaučiasi. Metus rūkyti daugelį šių procesų galima sustabdyti, todėl labai svarbu pasistengti šio įpročio kuo greičiau atsikratyti.

+4
  • Demencija
  • Silpnaprotystė
  • Šlapimo pūslės vėžys
  • Nugaros skausmas
  • Osteoporozė
  • Rūkymas
  • Priklausomybių gydymas
  • Dantenų recesija
  • Dantenų ligos

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
7 priežastys, kodėl verta skaityti knygas
7 priežastys, kodėl verta skaityti knygas Daugumoje šeimų vaikams nuo pat vaikystės kartojama, kad knygas skaityti reikia. Retas pasako, kodėl tai daryti naudinga. Ir vaikai, ir suaugusieji turėtų žinoti ne vieną knygų skaitymo teikiamą naudą. Pateiksime 7 priežastis, kodėl iš tikrųjų verta skaityti knygas ir dažniau pasinerti į stebuklingą jų skleidžiamą šviesą.... +3 / 0 +3
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +55 / -3 +52
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / -1 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 5 +23 / 0 +23
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18