Ergoterapija – kelias į savarankiškumą

Sausio 19, 2015 | Paulius Martinaitis
+7
Ergoterapija – kelias į savarankiškumą

Kartais nutinka įvykių, kurie radikaliai pakeičia žmogaus gyvenimą. Žinoma, sunkios traumos, eismo įvykiai, profesinės ligos užklumpa ne kiekvieną, tačiau stresą ir senatvę patiriame ar patirsime visi. Senatvė ar kiti veiksniai paveikia žmogaus gyvenimą taip, kad be pagalbos iš šalies nebeįmanoma prisitaikyti prie ankščiau buvusios, rodos, tokios įprastos ir nesudėtingos aplinkos. Tokiais atvejais į pagalbą pasitelkiama viena iš naujausių reabilitacijos rūšių – ergoterapija. 

Ergoterapija dažnai apibūdinama kaip paciento prarastų galimybių palaikymas ir atstatymas tikslinga veikla, kuri padeda pacientui prisitaikyti gyvenime ir visuomenėje. Kitaip sakant, tai vadinamoji užsiėmimo terapija. Dar vienas iš ergoterapijos apibrėžimų – darbo, veiklos ir aplinkos tikslingas panaudojimas gydant įvairias ligas ir kompensuojant netektis. 

Šiek tiek istorijos... 

„Ergoterapija, kaip mokslo ir medicinos sritis, atsirado praūžus Pirmajam ir Antrajam pasauliniams karams.“ Ergoterapija, kaip mokslo ir medicinos sritis, atsirado praūžus Pirmajam ir Antrajam pasauliniams karams. Po jų visuomenėje atsirado labai daug tiek fiziškai, tiek psichologiškai sužalotų žmonių, kuriems tuometinė aplinka buvo visiškai nepritaikyta. Taigi pasaulis susidūrė su nauja problema. Kaip padėti negalią turintiems žmonėms? 

Medicinos personalas buvo apmokomas padėti karo veteranams grįžti į normalų gyvenimą per tikslingą veiklą, atpažįstant, įvardijant ir stengiantis apeiti kliūtis, kurios trukdo žmogui. Buvo stengiamasi, kad žmogus grįžtų į kiek galima įprastesnį gyvenimą, netekus galūnių, esant stuburo, atraminio aparato ar centrinės nervų sistemos pažeidimams. Tai buvo daroma atliekant įvairius fizinius pratimus, pritaikant įprastą aplinką neįgalaus žmogaus poreikiams. 

Priemonės buvo tiek individualios: gebėjimas apsitarnauti, savarankiško judėjimo galimybės, protezavimas, tiek visuomeninės: transporto pritaikymas, įvairi įranga, padedanti atsikelti, atsistoti, taip pat garsinės ir šviesos signalizacijos sistemos, specialūs telefonai. 

Ergoterapija šiandien 

Šiuolaikinėje visuomenėje su ergoterapija susiduriame kiekviename žingsnyje: tai ir mūsų darbo vieta, kaip sėdime prie kompiuterio, kaip keliame sunkius daiktus dirbdami fizinį darbą ir, pagaliau, kaip galime tai daryti nekenkiant savo sveikatai. Dažnas iš mūsų net nesusimąstome, kad netaisyklingas judesys ar laikysena gali sukelti įvairių ligų. 

Senstant visuomenei, ergoterapija tampa aktuali prižiūrint vyresnio amžiaus žmones, kurie dėl įvairių fizinių negalių, kraujotakos nepakankamumo ar senatvinės demencijos (t. y. silpnaprotystės) gali nukristi, susižaloti. Taigi šiuo metu tampa vis aktualesnis visuomeninės aplinkos pritaikymas garbaus amžiaus žmonėms. 

Aplinkos pritaikymas vyresnio amžiaus žmonėms: 

  • tinkamos grindų ir gatvių dangos;
  • reikiamas apšvietimas, sanitariniai mazgai;
  • laiptų apėjimai (kur galima tai įgyvendinti);
  • specialios atramos įvairiose erdvėse;
  • transportas žemomis grindimis. 

Pasaulyje naudojama labai daug tokio pobūdžio priemonių, lengvinančių pagyvenusių žmonių gyvenimą. Lietuvoje stengiamasi nuo šių tendencijų neatsilikti, tačiau kartais tos priemonės atrodo gana formalios, padarytos tik tam, kad būtų galima pirštu parodyti, jog kažkuo rūpinamasi. 

Ergoterapijos rūšis – meno terapijaErgoterapijos rūšis  – meno terapija 

Sužalotas ar sergantis žmogus, ypač jei sužalojimas lieka visam gyvenimui ir pakeičia įprastą egzistenciją, dažnai turi ir psichologinių problemų. Tą patį patiria ir pagyvenę žmonės. Vienatvė, artimųjų netektis, socialinė atskirtis dėl prarasto darbingumo ir negaunamų pajamų, dėl atėjusios senatvės, – visa tai labai neigiamai veikia žmogaus nuotaiką ir jausmus. 

Savotiška ergoterapijos rūšis – tai meno terapija, per kurią žmogus gali išgryninti tikruosius poreikius ir jausmus, suvokti savo problemas, o kartais ir atskleisti pamirštus ar iki šiol slėptus talentus, įgauti savarankiškumo ir pasitikėjimo savimi. Ergoterapija, kaip mokslas, pačioje savo kūrimosi pradžioje ir buvo naudojama kaip papildoma pagalba žmonėms, sergantiems psichikos ligomis ar turintiems psichologinių problemų. 

Ergoterapijos nauda sveikiems žmonėms 

Kai patiri traumą, netenki galūnės, esi prikaustytas prie vežimėlio ar sulauki garbingo amžiaus, matyt, be specialistų išsiversti neįmanoma. Vis dėlto, net ir būdami sveiki, darbingi, galime sąmoningai būti savo pačių „ergoterapiautais“ ir užsiimti tuo, kas kaip galima ilgiau pratęstų produktyvų socialinį gyvenimą.

Jei jau perkopėte į antrą gyvenimo pusę, būtinai užsiimkite bent minimalia fizine veikla (žinoma, šis sveiko gyvenimo principas galioja ir jaunimui). Atraskite mėgstamą užsiėmimą – pasivaikščiojimą, plaukimą baseine, šiaurietišką ėjimą, važinėjimą dviračiu. Mėgstama veikla padės ne tik išvengti kasdienio streso, bet ir išlikti aktyviems sulaukus brandaus amžiaus. Pasak psichologų, mėgstamas užsėmimas – tai ir pramoga, atitraukianti nuo niūrių minčių, ir aistra, suteikianti pakankamai adrenalino, kurio kartais trūksta realiame gyvenime. Be to, fizinė ar meninė veikla dažnai padeda išgryninti tai, ko iš tiesų norime. 

Taip pat skaitykite:
5 kineziterapijos pratimai taisyklingai laikysenai išlaikyti »
Karatė čempionė Jurgita Januškaitė: „Karatė – alternatyvi gydymo forma“ »
Avarijų grėsmė – nugaros smegenų trauma »
„Klausk eksperto“. Nėra nuotaikos, nuolat verkiu, jaučiuosi apatiška »
„Sveikatos istaigos“. Reabilitacijos centrai »

+7
  • Psichikos ligos
  • Demencija
  • Silpnaprotystė
  • Neįgalumas
  • Meno terapija
  • Reabilitacijos centrai
  • Ergoterapija
  • Nugaros smegenų trauma

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Misija: stipresnis imunitetas
Misija: stipresnis imunitetas Ligos, atrodo, visada užklumpa pačiu netinkamiausiu metu... Kodėl vieni serga taip dažnai, o kiti pamiršta, kas yra pilnas stalčius vaistų nuo peršalimo ir dideli kiekiai arbatų? Galbūt retai sergantieji stiprina savo imunitetą ištisus metus ir jiems nebaisus joks oras? Pakalbėkime apie imuninės sistemos svarbą ir ją alinančius... +1 / 0 +1
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +55 / -3 +52
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / -1 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 5 +23 / 0 +23
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18