Kaip suvaldyti pyktį? Naudingi patarimai

Liepos 21, 2014 | Justė Latauskienė
+7
Kaip suvaldyti pyktį? Naudingi patarimai

Pyktis – tai normali organizmo reakcija, kylanti, kai jaučiamės apgauti, įžeisti, kai mums buvo kažkas neleista. Biologinė pykčio paskirtis aiški: ši emocija verčia mus pačius ištaisyti situaciją, kuri nėra maloni ar palanki. Dėl to pyktis gali būti itin nemalonus jausmas. Ypač, jei jį sukėlusi situacija intensyvėja ar niekur nedingsta. Taigi, kaip pyktis gali pakenkti mūsų organizmui ir kaip jį suvaldyti? 

Pyktis gali būti sveikas ir nesveikas. Sveikas pyktis yra lengvai suvaldomas. Tokį pyktį galima nesunkiai numalšinti ar jo visai išvengti supratus, kad pykstama veltui ar dėl nesvarbių dalykų. O nesveikas pyktis ‒ tai intensyvi emocija, kuriai užvaldžius, neįmanoma tvardytis, pridaroma rimtų nemalonumų sau ar kitiems. Nesveikas pyktis gali nesiliauti net tada, kai jį sukėlusi situacija pasibaigė ar jos padariniai jau išnykę. 

Organizmą žalojantis stresas 

Pyktis ‒ tai stresas. Pykstant į kraujotaką išsiskiria hormonai adrenalinas ir noradrenalinas. Šie hormonai padidina kraujo spaudimą ir širdies susitraukimo dažnį. Dėl adrenalino ir noradrenalino vienuose organuose kraujagyslės susitraukia, o kituose išsiplečia. Taip perskirstomas kraujas, kad jo kuo daugiau tektų tokiems „kovingiems“ organams kaip raumenys ir kuo mažiau kovai nebūtiniems kūno aparatams ‒ kaip kad virškinimo sistema. 

Adrenalinas ir noradrenalinas veikia ir mūsų smegenis: 

  • imame mažiau galvoti apie pasekmes;
  • silpniau reaguojame arba nustojame reaguoti į kitų jausmus;
  • nekreipiame dėmesio į savo kasdienius poreikius. 

Užsitęsęs pyktis didina visų lėtinių ligų paūmėjimų riziką. Žinoma, ir pats pyktis gali tapti kai kurių ligų išsivystymo priežastimi. Didžiausią neigiamą įtaką pyktis turi širdies ir kraujagyslių sistemai. Nuolatos pyktį ir kitas neigiamas emocijas jaučiantys žmonės turi didesnę riziką sirgti širdies ir kraujagyslių ligomis, o didelė dalis miokardo infarktų įvyksta per dvi valandas nuo pasireiškusio itin stipraus pykčio epizodo. 

Patarimai, padėsiantys suvaldyti pyktį 

Dėl pykčio niekas nėra kaltas – nei jūs, nei pyktį sukėlęs žmogus ar situacija. Pyktis pats savaime nėra žalingas. Organizmui kenkia tik stiprus ir ilgai trunkantis pyktis. Norint sumažinti pykčio žalą, būtina suvokti, kad nereikia pykčio užgniaužti savyje, bet svarbu stengtis neleisti pykčiui užsitęsti per ilgai ar tapti nevaldomam.

„... nereikia pykčio užgniaužti savyje, bet svarbu stengtis neleisti pykčiui užsitęsti per ilgai ar tapti nevaldomam.“ Pasistenkite blaiviai įvertinti situaciją. Dažnai situacija pykčio akimirką atrodo žymiai blogesnė nei yra iš tiesų. Pagalvokite, ar tikrai viskas taip blogai, kaip atrodo šiuo metu? Tikriausiai gyvenime buvo nemažai atvejų, kai viskas atrodė siaubingai, bet juos prisimindami šiandien tik pasijuokiate iš savęs. Nors pykčio akimirką gali taip ir neatrodyti, didelė tikimybė, kad pyktį sukėlęs atvejis gali būti nevertas didelių emocijų. Gudraukite – patys sau kartokite, kad pyktis nieko nepakeis. Prisiminkite, kad net baisiausia situacija nėra pasaulio pabaiga, viskas juk vis tiek kaip nors išsispręs. 

Visada mėginkite išspręsti problemą. Kiekviena bėda turi sprendimą. Pamėginkite jį sugalvoti. Užsirašykite. Suskaldykite į smulkius žingsnelius. Jeigu kažkas nepavyko, tai nereiškia, kad viskas nepavyko – juk suklupote tik ties vienu sprendimo laipteliu. 

Nebijokite paprašyti ir kitų pagalbos. Bandydami spręsti problemą tikrai nepabloginsite situacijos. Atvirkščiai ‒ įdėdami pastangų ne pykčio malšinimui, bet neigiamos emocijos priežasties atradimui ir problemos sprendimui, jausitės žymiai geriau. 

Nedarykite skubotų išvadų. Supykus labai lengva nuspręsti, kas ir kaip yra. Ypač nuspręsti, ką kitas galvojo ar kaip ir kodėl pasielgė. Taip galvojate ne jūs, taip „galvoja“ pyktis, kuris nori sprendimo čia ir dabar, bet nebūtinai teisingo. Jeigu kažkas pyksta ant jūsų, supraskite, kad žmogus daro skubotas ir nepagrįstas išvadas. Nepulkite iš karto gintis ar kaltinti tą žmogų. 

Pokštaukite. Pajuokaukite, nukreipkite dėmesį. Galbūt prisimenate kokį nors anekdotą, kurio personažas pakliuvo į tokią pačią siaubingą situaciją kaip ir jūs? Stenkitės išvengti sarkazmo – kai kurie žmonės sarkazmą priima kaip agresijos požymį. 

Išmokti suvaldyti pyktį sunku, bet naudinga. Tam padėti gali knygynuose ar internete prieinama literatūra, artimųjų patarimai. Jei jaučiate, kad nepriklausomai nuo įdedamų pastangų nepavyksta suvaldyti pykčio arba pyktis trukdo kasdienei veiklai, apsvarstykite profesionalaus psichologo ar psichoterapeuto pagalbos galimybę. Taip pat pasikonsultuokite ir su savo šeimos gydytoju – tam tikros ligos gali sukelti į pyktį panašių pojūčių ar simptomų.

+7
  • Širdies ir kraujagyslių ligos
  • Stresas
  • Lėtinis stresas
  • Psichologai
  • Pyktis

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
7 priežastys, kodėl verta skaityti knygas
7 priežastys, kodėl verta skaityti knygas Daugumoje šeimų vaikams nuo pat vaikystės kartojama, kad knygas skaityti reikia. Retas pasako, kodėl tai daryti naudinga. Ir vaikai, ir suaugusieji turėtų žinoti ne vieną knygų skaitymo teikiamą naudą. Pateiksime 7 priežastis, kodėl iš tikrųjų verta skaityti knygas ir dažniau pasinerti į stebuklingą jų skleidžiamą šviesą.... +2 / 0 +2
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +55 / -3 +52
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / -1 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 5 +23 / 0 +23
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18