8 faktai apie gaiviuosius gėrimus

Gegužės 6, 2014 | Martynas Gelumbauskas
+26
8 faktai apie gaiviuosius gėrimus

Saldintus gaiviuosius gėrimus vartojame didžiuliais kiekiais, o dalis žmonių juos geria kasdien. Šiuos gėrimus ypač pamėgo jaunimas, o kai kuriems jie net didele dalimi pakeitė vandenį. Vis dėlto kyla klausimas, ar saugu vartoti šiuos gėrimus? Kaip jie veikia mūsų sveikatą? Pasirodo, juose esantis didžiulis cukraus kiekis ne tik turi daugybę kalorijų, bet ir didina daugelio ligų riziką. Tad siūlome sužinoti keletą faktų apie gaiviųjų gėrimų poveikį mūsų sveikatai. 

Gaivieji gėrimai neturi jokios maistinės vertės. Juose nėra vitaminų, baltymų ar kitų mūsų organizmui reikalingų medžiagų. Šiuos gėrimus sudaro tik vanduo, didžiulis cukraus kiekis ir skoniui bei kvapui pagerinti skirtos cheminės medžiagos. Taigi juos vartodami negauname jokios naudos, tik didelį kiekį bereikalingų kalorijų. Kadangi organizmas negauna naudingų medžiagų, šie gėrimai nesukelia sotumo jausmo. Trumpai tariant, vartodami šiuos gėrimus gauname daug kalorijų, kurių organizmas „nepastebi“ ir toliau lieka alkanas. 

Sukelia dehidrataciją. Vanduo ‒ turbūt vienintelė gaiviųjų gėrimų sudedamoji dalis, naudinga žmogaus organizmui. Tad paradoksalu, kad juose esantis vanduo organizme nepasilieka ‒ gerdami šiuos gėrimus iš tiesų vandens daugiau prarandame nei gauname. Taip yra dėl to, kad gaiviuosiuose gėrimuose labai daug cukraus ir kofeino, kurie varo šlapimą. Tad kai geriate gaiviuosius gėrimus norėdami numalšinti troškulį, iš tiesų jį tik dar labiau sustiprinate. 

„Jei kasdien pietaudamas išgersite 500 ml buteliuką „Coca-Colos“, tai per mėnesį suvartosite daugiau nei 1,5 kg cukraus.“ Gaivieji gėrimai sukelia nutukimą. Daugelis žmonių neįvertina ar pamiršta, kiek daug kalorijų yra tokiuose gėrimuose. Jei kasdien pietaudamas išgersite 500 ml buteliuką Coca-Colos, tai per mėnesį suvartosite daugiau nei 1,5 kg cukraus. Jei per tą mėnesį nesportuosite, tai šios papildomos kalorijos virs beveik kilogramu riebalų. Daugybė mokslinių tyrimų įrodė stiprų tiesioginį ryšį tarp gaiviųjų gėrimų vartojimo ir nutukimo. O šių gėrimų atsisakymas ir pakeitimas vandeniu turėtų būti pirmas žingsnis norint numesti svorio. 

Šie gėrimai sukelia diabetą. Sergamumas šia liga didėja milžinišku greičiu ‒ sergančiųjų diabetu skaičius Lietuvoje padvigubėjo vos per paskutinius 10 metų. Manoma, kad dėl to galime kaltinti savo mitybą ir ypač didelį saldumynų vartojimą. Jie ne tik sukelia nutukimą, kuris didina diabeto riziką, bet ir išreguliuoja hormonų pusiausvyrą. 

Kai geriame daug cukraus turinčių gėrimų, į kraujotaką greit patenka dideli jo kiekiai, todėl pakyla ir cukraus lygis kraujyje. Į tai reaguoja kasa, kuri išskiria didelį kiekį insulino ir taip stabilizuoja cukraus kiekį kraujyje. Tačiau, pasak mokslininkų, dažnai vartojant gaiviuosius gėrimus kyla didelis insulino poreikis ir kasa nebesugeba jo patenkinti, taigi atsiranda rizika susirgti diabetu

Silpnėja kaulai. Manoma, kad tai lemia keletas priežasčių. Visų pirma kai kuriuose gėrimuose esančios rūgštys sukelia kalcio pasišalinimą iš kaulų. Be to, išaugęs šių gėrimų vartojimas tarp vaikų susijęs su mažesniu pieno vartojimu. Taigi vaikai negauna pakankamai kalcio, dėl to sutrinka jų kaulų augimas. 

Gaivieji gėrimai pažeidžia dantis. Juose esančios rūgštys tirpdo dantų emalį, todėl jie tampa silpnesni ir lengviau atsiranda ėduonis. Šiuose gėrimuose esantis ištirpusio cukraus ir rūgščių mišinys dantis pažeidžia gerokai labiau nei kietas cukrus, esantis saldainiuose. Manoma, kad dėl gaiviųjų gėrimų vartojimo dantų ėduonies ir erozijų skaičius padidėjo net 2–3 kartus, todėl odontologai nuolat primena, kad šių gėrimų turėtume vartoti kuo mažiau. 

Suvartojama daugiau kofeino. Gaivieji gėrimai yra vienas pagrindinių kofeino šaltinių, o dideli šios medžiagos kiekiai gali sukelti dirglumą, įtampą, nemigą, širdies permušimus ir kitus simptomus. Beje, dauguma žmonių nežino, kad šiuose gėrimuose yra daug kofeino. Tad nors vakare jie vengia kavos, tačiau nieko neįtardami geria Coca–Colą ir paskui negali užmigti. 

Dietiniai gėrimai saldinami nuodinga medžiaga. Jei manote, kad dietiniai gaivieji gėrimai yra sveikesnis pasirinkimas – klystate. Jų saldinimui naudojamas dirbtinis saldiklis – aspartamas, kuris yra maždaug 200 kartų saldesnis už mums įprastą cukrų. Nors už maisto kokybę atsakingos institucijos leido naudoti aspartamą, tačiau didžioji dalis mokslininkų mano, kad jis yra pavojingiausias maisto priedas. 

Išgėrus aspartamu saldintų gėrimų, žarnyne jis skyla į 3 sudedamąsias dalis: asparto rūgštį, fenilalaniną ir metanolį. Visos šios medžiagos yra žinomi kancerogenai. Iš viso priskaičiuota daugiau nei 90 šalutinių poveikių sveikatai, kuriuos sukelia aspartamas ir jo sudėtinės dalys. 

Tai toli gražu ne visi gaiviųjų gėrimų padariniai sveikatai. Manoma, kad jie gali sutrikdyti virškinimą, sukelti rėmenį ar net skatinti inkstų akmenų susidarymą. Dėl to daugelis sveikatos priežiūros specialistų pataria šių gėrimų vartoti kuo mažiau, o geriausia jų visiškai atsisakyti. Tai ypač aktualu tiems, kurie nori sulieknėti ar serga cukriniu diabetu.

+26
  • Cukrinis diabetas
  • Nutukimas
  • Antsvoris
  • Rėmuo
  • Dantų ėduonis
  • Dehidratacija
  • Nemiga
  • Kofeinas
  • Cukrus
  • II tipo cukrinis diabetas
  • Rėmens graužimas
  • Dirglumas
  • Dietologai
  • Ėduonis
  • Gaivieji gėrimai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Bičių produktai – Jūsų sveikatai
Bičių produktai – Jūsų sveikatai Pasaulyje yra daugiau nei pusantro milijono vabzdžių rūšių. Mokslininkai spėja, kad gausybė rūšių dar nebuvo atrasta. Ypatingą vietą tarp visų vabzdžių užima bitės. Bitės yra labai svarbios augalų dauginimuisi. Žinoma, kad obuoliai, moliūgai, ankštinės daržovės, agurkai, daugelis uogų užmezga vaisius tik apdulkinti.... +1 / 0 +1
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi?
Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi? Vis dažniau sutinkame žmonių, kurie atsisako mėsos, vadina save vegetarais arba veganais. Tai du vis labiau populiarėjantys mitybos režimai ir net gyvenimo filosofijos. 2012 m. Amerikoje 5 procentus gyventojų sudarė vegetarai ir 2 procentus veganai. Lietuvoje vegetarizmas, o ypač jo rūšis veganizmas sparčiai populiarėja, tad... 2 +44 / -11 +33
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... 1 +56 / -24 +32
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Ląstelienos svarba žmogaus organizmui
Ląstelienos svarba žmogaus organizmui Dažnai kalbame apie angliavandenius, baltymus, riebalus, tačiau pamirštame paminėti, jog ne ką mažiau svarbi mūsų organizmui yra ir ląsteliena. Būtent ši medžiaga, kuri daugiausiai yra randama javuose, vaisiuose ir daržovėse, stiprina mūsų imunitetą, padeda virškinimo sistemai geriau funkcionuoti bei apsaugo nuo cholesterolio... +23 / 0 +23
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas!
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas! Apie kavos naudą bei žalą sveikatai yra ne kartą tekę girdėti iš įvairių žiniasklaidos šaltinių. Nieko keisto, nes kiek žmonių – tiek nuomonių. +23 / -2 +21
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens Gydytojai Jamie Houfman ir Jordanas Sternas bei profesionalus virtuvės šefas, prancūzas Marcas Baeuris – siūlo naują požiūrį į sveiką mitybą, padedančią sumažinti rėmenį. Jie siūlo produktus, kurie leis išvengti rėmens problemų. Daugiausiai dėmesio turėtų būti skiriama šiems maisto produktams, sudarantiems 75... +22 / -2 +20
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +22 / -4 +18
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu?
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu? Maistas mums yra gyvybiškai svarbus. Kasdien į mūsų burną patenka įvairaus maisto kąsniai, esame atsakingi patys už save ir kitus. Tačiau būna, jog maistas, kuris atsiduria mūsų organizme, ima kelti nemalonius simptomus: pykinimą, vėmimą, viduriavimą... Tuomet suprantame, jog apsinuodijome maistu ir privalome kuo skubiau į visa... +18 / -1 +17