Vitaminas D. Kaip jo gauti gyvenant menkai saulėtose vietose?

Vasario 4, 2015 | Aurika Kolpakovaitė
+39
4
Vitaminas D. Kaip jo gauti gyvenant menkai saulėtose vietose?

Ar žinojote, kad net 90 % vitamino D žmogaus organizmas pagamina būdamas saulėje? Taigi ne veltui šis vitaminas vadinamas saulės vitaminu. Turbūt pažvelgę pro langą kiek sutriktumėte – kiekgi tos saulės matome Lietuvoje... Iš tiesų vitamino D trūkumas yra Šiaurės šalių problema, tad ir mums, gyvenantiesiems Lietuvoje, kyla virtinė klausimų: ar derėtų sunerimti dėl vitamino D trūkumo; kaip jo gauti gyvenant toliau nuo pusiaujo; ir iš viso – kuo vitaminas D svarbus mūsų organizmui? 

Kas yra vitaminas D ir kuo jis svarbus? 

„Taip pat nustatyta, kad esant dideliam vitamino D trūkumui, vyresnio amžiaus žmonėms padidėja rizika susirgti Alzheimeriu.“ Vitaminas D – tai riebaluose tirpstanti, žmogaus organizmui reikalinga medžiaga. Nors išskiriamos keturios vitamino D rūšys, tačiau žmogui svarbiausios yra šios: D2 (augalinės kilmės) ir D3 (gyvulinės kilmės). Vitamino D trūkumas gali sukelti daug problemų, susijusių ne tik su kaulų tvirtumu. Mokslininkai yra nustatę žymiai didesnę vitamino D įtaką žmogaus organizmui. 

Saulės vitamino trūkumas gali paskatinti širdies ir kraujagyslių, inkstų, infekcinių ligų, alergijos, išsėtinės sklerozės, vėžio, osteoporozės ir kitų ligų vystymąsi. Taip pat nustatyta, kad esant dideliam vitamino D trūkumui, vyresnio amžiaus žmonėms padidėja rizika susirgti Alzheimeriu. Nors kol kas nėra gauta galutinių išvadų dėl vitamino D ir depresijos ryšio, tačiau mokslininkai spėja, kad vitaminas D gali daryti įtaką ir žmogaus psichikai. 

Vienintelis būdas sužinoti, ar jums tikrai trūksta vitamino D, – pasidaryti kraujo tyrimą. Tačiau nemažiau svarbu stebėti organizmo pokyčius, kurie gali signalizuoti apie galimą sutrikimų priežastį. 

Veiksniai, galintys lemti vitamino D trūkumą 

Natūralus vitamino D šaltinis – saulėOdos spalva. Balta oda sugeria daugiau saulės šviesos nei tamsesnė, todėl šviesią odą turinčių žmonių organizmas vitamino D pagamina daugiau ir greičiau nei tamsaus gymio žmonių. Taigi rūpinantis vitamino D kiekiu organizme reikėtų atsižvelgti į tai, kokio gymio esate. 

Nuotaikų kaita. Serotoninas (smegenyse sintetinamas hormonas) atlieka svarbų vaidmenį reguliuojant psichinius procesus: nemigą, nuotaiką, nerimą, depresiją, miegą, seksualumą ir t. t. Šio hormono kiekis kyla ir krinta, atsižvelgiant į sąlytį su ryškia šviesa. Ilgai negaunant reikiamos šviesos ir šilumos, kurią mums teikia saulė, gali pradėti vystytis įvairūs psichiniai sutrikimai. Taigi nuotaikų kaita gali būti vienas iš simptomų, kad organizmui trūksta vitamino D. 

50 metų ir vyresnis amžius. Amžius – vienas svarbiausių veiksnių, kuris turėtų priversti labiau rūpintis sveikata ir vitamino D kiekiu organizme. Vykstant senėjimo procesui, žmogaus oda tampa mažiau pajėgi gaminti vitaminą D. Be to, vyresnio amžiaus žmonės linkę daugiau laiko praleisti namuose, todėl gaunamas saulės ir vitamino D kiekis dar labiau sumažėja. 

Antsvoris. Jeigu turite antsvorio, pradėkite rūpintis vitamino D kiekiu organizme. Kaip žinia, šis vitaminas – riebaluose tirpstanti medžiaga. Būtent dėl šios priežasties antsvorio turintiems žmonėms reikia didesnio vitamino D kiekio. 

Virškinamojo trakto ligos. Jei turite virškinamojo trakto sutrikimų, kurie neigiamai veikia gebėjimą įsisavinti riebalus, į jūsų organizmą gali patekti mažiau riebaluose tirpių medžiagų, taigi ir vitamino D. 

Kaip gauti vitamino D?

Daugiausia vitamino D gauname iš saulės. Tačiau ką daryti, kai saulės mūsų krašte nėra daug? Siūlome kelias išeitis. 

1. Ultravioletinės lempos, soliarumas. Nors soliariumas šiandien didelė saiko neturinčių žmonių problema, tačiau tie, kurie geba tikslingai ir saikingai naudotis soliariumu, tokiu būdu žiemą gali padidinti vitamino D kiekį organizme. Šiltuoju metų laiku patartina naudotis gamtos teikiamomis saulės voniomis, tačiau jomis taip pat nepiktnaudžiaukite.

Patarimas. Degindamiesi saulėje apie 15–20 min. nenaudokite apsauginių kremų nuo saulės (jie stipriai sumažina ultravioletinių spindulių kiekį, reikalingą vitaminui D gamintis) ir leiskite odai pasisotinti saulės spindulių. Vėliau patartina naudoti apsauginius kremus, nes jie saugo nuo nudegimo ir melanomos (odos vėžio).

Skaityti kitą puslapį »
1 2
+39
4
  • Alzhaimerio liga
  • Osteoporozė
  • Vitaminai
  • Rachitas
  • Avitaminozė
  • Vaistinės
  • Vitaminas D
  • Alzheimerio liga

Susiję straipsniai

  • Karolina / 2018-10-08 18:45:55

    Lietuviams tikrai jo truksta, kai taip mazai saules. As tai pavasari visad geriu D-Pearls. Mazos kapsulytes, lengva praryti :)

  • Lolita / 2018-07-23 16:14:17

    Pavasari dariausi vit d tyrima, buvo trukumas, sugeriau d pearls didesnem dozem kaip paskyre gydytoja.Na kadangi norejau isitikinti ar veikia tai ka geriu pasidariau pakartotini tyrima po 2 men, super buvau normoje, dabar geriu tik palaikomaja doze.

  • Roberta / 2018-03-08 11:18:08

    Kadangi tikrai musu salis nera sauleta, o ir zuvies mazai suvalgome, tai dariausi tyrima gydytojos rekomendacija ir tikrai...truksta.Vaistineje rekomendavo D pearls kapsules, po keliu savaiciu jauciu kaip pagerejo nuotaika, miegas.

  • Rima / 2017-05-17 10:36:21

    Mano nuomone Lietuvoje labai sunku gauti vitamino D, saulės mažai. Mūsų visai šeimai jo trūksta (rodo tyrimai). Mes geriam firmos Pharma Nord D-Pearls, man jie geriausiai įsisisavina

Siųsk savo nuomonę
Padidėjęs rūgštingumas: kaip su tuo kovoti?
Padidėjęs rūgštingumas: kaip su tuo kovoti? Marija jau daugiau nei ketverius metus dirbo biure. Sėdimas darbas, stresas, nereguliari mityba bei požiūris „valgau tą, kas pakliūva po ranka“ bėgant laikui išprovokavo atsirasti padidėjusiam skrandžio rūgštingumui. Tai, jog kažkas ne taip, Marija suprato tik tuomet, kai rytais, vos tik pabudus ir papusryčiavusi ji jausdavo,... +1 / 0 +1
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui Cukrus nėra būtinas mūsų organizmui, tačiau išvengti jo kasdienėje mityboje labai sunku. Nors stengiamės stebėti ir bent šiek tiek sumažinti suvartojamą cukraus kiekį, neretai užsimirštame ir įsiberiame šaukštelį cukraus į kavą ar arbatą, saldiname kepinius, naudojame įvairius sirupus ir kitus pagardus. Visiškai... +38 / -2 +36
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik Juodojo šokolado nauda žmogui žinoma nuo seno. Tiesa, kartais pasigirsta diskusijų, kad tai tik šokolado gamintojų reklaminis triukas, tačiau moksliniai tyrimai įrodė, kad šokolado nauda abejoti neverta. Žinoma, kalbama tik apie kokybišką juodąjį šokoladą ir protingus jo vartojimo kiekius. 1 +38 / -5 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
8 faktai apie gaiviuosius gėrimus
8 faktai apie gaiviuosius gėrimus Saldintus gaiviuosius gėrimus vartojame didžiuliais kiekiais, o dalis žmonių juos geria kasdien. Šiuos gėrimus ypač pamėgo jaunimas, o kai kuriems jie net didele dalimi pakeitė vandenį. Vis dėlto kyla klausimas, ar saugu vartoti šiuos gėrimus? Kaip jie veikia mūsų sveikatą? Pasirodo, juose esantis didžiulis cukraus kiekis ne tik... +26 / 0 +26
Ląstelienos svarba žmogaus organizmui
Ląstelienos svarba žmogaus organizmui Dažnai kalbame apie angliavandenius, baltymus, riebalus, tačiau pamirštame paminėti, jog ne ką mažiau svarbi mūsų organizmui yra ir ląsteliena. Būtent ši medžiaga, kuri daugiausiai yra randama javuose, vaisiuose ir daržovėse, stiprina mūsų imunitetą, padeda virškinimo sistemai geriau funkcionuoti bei apsaugo nuo cholesterolio... +23 / 0 +23
Organizmo valymas. Kada ir kam jo reikia?
Organizmo valymas. Kada ir kam jo reikia? Pavasaris jau seniai tarė sudie užleisdamas savo vietą ryškiaspalvei vasarai. Šis metų laikas žada daug nuotykių. Vasarą, rodos, kiekvienam iš mūsų neturėtų stigti jėgų bei geros nuotaikos, tačiau kodėl labai dažnai vasaros metu jaučiamės pavargę? Kodėl kūno svoris nemažėja, nors laikomės dietos ir norime džiaugtis... +21 / 0 +21
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens Gydytojai Jamie Houfman ir Jordanas Sternas bei profesionalus virtuvės šefas, prancūzas Marcas Baeuris – siūlo naują požiūrį į sveiką mitybą, padedančią sumažinti rėmenį. Jie siūlo produktus, kurie leis išvengti rėmens problemų. Daugiausiai dėmesio turėtų būti skiriama šiems maisto produktams, sudarantiems 75... +22 / -2 +20
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +22 / -4 +18
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18