Kaip saugiai ir gražiai įdegti? Interviu su dermatologe

Liepos 01, 2015 | Viktorija Dačinskaitė
+6
+8 -2
6

Mūsų šalyje vasara tokia trumpa, kad atėjus saulėtoms dienoms skubame įdegti, gražiai paruduoti. Deja, tai pavyksta ne visada. Ir nors dauguma saulės vonių mėgėjų tikrai yra girdėję apie būtinus apsaugos būdus nuo saulės, dažnai nežino, kada ir kaip juos tinkamai naudoti. Jei ruošiatės leisti atostogas Lietuvos ar pietietiškų kraštų paplūdimiuose, siūlome perskaityti informatyvų interviu su „GK klinika“ gydytoja dermatologe Nadežda Jarušina. 

Pradėsiu nuo kiek neįprasto klausimo, kodėl mes įdegame? Nuo ko priklauso, kad vieni žmonės įdega greičiau už kitus? 

„Geriausia degintis ryte iki 11 val. ir nuo 16 val. Manoma, jog „nepavojingomis valandomis“ įgytas įdegis išlieka ilgiausiai.“ Įdegis – tai ne tik graži odos salva, bet apsauga nuo kenksmingo ultravioletinių spindulių poveikio, saulės nudegimų ir laisvųjų radikalų. Ilgai būnant saulėje, ima gamintis melaninas, kuris yra atsakingas už odos pigmentaciją. Pagal tai, kaip greitai saulėje įdega žmonių oda, išskiriamos šešios odos grupės – fototipai. 

  • I fototipas: balta oda (raudonplaukiai), visada nudega, niekada neįdega, daugybė strazdanų.
  • II fototipas: šviesi oda, visada nudega, kartais lengvai įdega, gana daug strazdanų.
  • III fototipas: šviesi į rusvumą oda, kartais nudega, visada įdega (vidutinis įdegis), kelios strazdanos.
  • IV fototipas: rusva oda, niekada nenudega, visada įdega (tamsus įdegis), nėra strazdanų.
  • V fototipas: tamsi oda, niekada nenudega, visada įdega (labai tamsus įdegis), nėra strazdanų.
  • VI fototipas: juoda oda, niekada nenudega, nėra strazdanų. 

Žinodamas savo fototipą žmogus gali geriau pasirinkti deginimosi trukmę ir apsauginį kremą nuo saulės. 

Daug žmonių deginasi ne tik saulėje, bet ir soliariume. Kas saugiau – tikra ar dirbtinė saulė? 

Saulėje su atitinkama apsauga (kremai, drabužiai, skrybėlės, skėčiai ar natūralus pavėsis) degintis yra saugiau negu soliariumuose. 

Ar tikrai nuo saulės sensta oda, kodėl? 

Saulės spinduliai – pagrindinis ankstyvo odos senėjimo kaltininkas. Pastovus UV spindulių perdozavimas prieš laiką sendina odą. Ji praranda elastingumą, tampa plona ir raukšlėta. Saulės spinduliai sukelia fibroblastų ir kolageno, t. y. medžiagos, kuri atsakinga už odos stangrumą ir elastingumą, nykimą. Beje, dėl to oda ne tik prarandą grožį ir sensta anksčiau laiko, bet gali imti vystytis įvairios ligos. 

Kodėl įdegus lupasi oda? Ar tai pavojinga? 

Sveikai įdegus, oda nesilupa (šypsosi gydytoja). Bet nudegus – taip, nes žūsta viršutinio odos sluoksnio ląstelės, negyvas sluoksnis atsiskiria ir oda ima luptis. 

Vasarą deginasi turbūt visi. Vieni prie jūros, kiti – prie ežerų, treti saule mėgaujasi savo kiemuose. Ar skiriasi saulės intensyvumas, pavojingumas? Sakoma, „prie vandens saulė ima geriau“, ar tai tiesa? 

Prie vandens telkinių degintis tikrai maloniau, saulės kaitrumas mažiau vargina. Bet nudegti galima bet kur. Geriausia degintis ryte iki 11 val. ir nuo 16 val. Manoma, jog „nepavojingomis valandomis“ įgytas įdegis išlieka ilgiausiai. 

Kremas nuo saulės turėtų būti bent su 15 SPFĮdegame ne tik paplūdimiuose, bet ir eidami gatve, laukdami autobuso stotelėje. Ypač daug saulės gauna veidas, rankos. Ar vertėtų saugotis tokios saulės? 

Tokios saulės saugotis būtina! Reikėtų naudoti apsauginius kremus, dėvėti šviesių spalvų drabužius, skrybėles. 

Deginantis apsauginį kremą rekomenduojama naudoti visada. Kaip jį išsirinkti? Ar reikėtų atsižvelgti į odos tipą, renkantis kremą pagal SPF? 

SPF – tai apsaugos nuo saulės faktorius (angl. Sun Protection Factor). Paprasčiau tariant, tai skaičiais išreikštas saulės filtras, kuris pratęsia būvimo saulėje laiką. Kiekvieno žmogaus oda, priklausomai nuo jos tipo, įdega per skirtingą laiko tarpą. Pavyzdžiui, šviesiaodžiai, būdami saulėje ir nenaudodami jokių apsauginių priemonių, parausta vidutiniškai per 10 min. Pasitepus priemone su SPF15 to paties baltaodžio oda parausta ne per 10, o per 10 x 15 min., t. y. per 15 kartų ilgesnį laiko tarpą – 150 min. Mažiau jautrios odos savininkas, kurio oda įdega per ilgesnį laiko tarpą nei 10 min., naudodamas tą pačią priemonę, turinčią SPF15, bus saugus saulėje dar ilgesnį laiko tarpą. 

Standartiškai vasarą visiems rekomenduojama ne mažesnė kaip SPF 15 apsauga. Tai reiškia, kad pasitepus tokiu kremu saugiai galima degintis apie 150 min. Praėjus šiam laikui, būtina vėl pasitepti kremu.  

1 2
+6
+8 -2
6
  • Odos vėžys
  • Dehidratacija
  • Nudegimai
  • Odos nudegimai
  • Dermatologai
  • Saulės smūgis

Susiję straipsniai

  • Kiekvieną pavasarį sugeriu po 2-3 pakuotes Pharma Nord „Bio-Carotene“ , kad įdegčiau tolygiai ir rudai, be to rašo, jog beta karotenas apsaugo nuo odos senejimo, kurį sukelia saulė, o degintis aš megstu:) nuo beta karoteno sustiprėja ir mano nagai bei rega. pabandykite, tikrai nesnusivilsite:)

  • Aš visada kokį mėnesį prieš prasidedant deginimosi sezonui geriu Bio-Carotene. Niekada nebuvau nudegus, iškart degu rusvai 🙂

  • O geras, galvoju pakomentuosiu, kad geriu Bio-Carotene, o čia dar žmonės tą patį geria 🙂 Tikrai geras dalykas, saugus ir rudas įdegis!

  • Na tikriausiai jau nieko nenustebinsiu, bet as irgi ta bio caroten geriu, tikrai grazesnis ir rudesnis idegis ar vasara ar einant i soliariuma:)

  • Bio carotenas pas mane yra reguliariai vartojamas su kitais vitaminais, megstu i soliariuma ziema nueiti, tai pastebejau kad net eiti reciau reikia, ilgiau idegis issilaiko.

  • Bio carotena visad vartoju pries vasaros sezona, padeda graziai idegti ir nenudegti.

Siųsk savo nuomonę

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *