Kaip kovoti su stresu dirbant kompiuteriu? Psichologės komentaras

Balandžio 27, 2015 | Eglė Rubinaitė
+16
Kaip kovoti su stresu dirbant kompiuteriu? Psichologės komentaras

Toks klausimas iš pirmo žvilgsnio gali skambėti keistai – ar tikrai technika gali sukelti stresą? Atrodytų, darbe jį sukelia viršvalandžiai, blogi santykiai su kolegomis, sudėtingos užduotys, menkas pasitikėjimas savimi ir pan., bet kuo čia dėtas kompiuteris? Psichologai jau nuo XX a. pabaigos išskiria su naujomis technologijomis susijusią streso rūšį – technostresą. Šį reiškinį komentuoja psichologė, centro „Pasijausk geriau“ vadovė Vytautė Venčkauskienė. 

Kaip atpažinti patiriamą technostresą? 

„Ištyrus 20‒24 m. kompiuterių vartotojų populiaciją Švedijoje, nustatyta, kad vyrams dažnas ir vidutinis kompiuterio naudojimas sukelia miego sutrikimus...“ Nors pavadinimas girdimas retai, bet ši streso rūšis pažįstama daugeliui šiuolaikinių žmonių. Tereikia savęs paklausti kelių klausimų. Ar kada nors sakėte sau, kad išmesite kompiuterį pro langą, jei neatsidarys reikalingas tinklalapis? Ar teko prieš staiga išdygusio boso nosį akimirksniu uždaryti Facebooko langą? Ar kada nors mintyse keikėte kolegą, kuris jau dvidešimtą kartą klausia, kaip Worde panaikinti Track Changes pataisymus? O gal pats atsisiuntėte programėlę, nuo kurios jūsų kompiuteris „pakibo“? Arba visą naktį sapnavote košmarus, kad kažkas sužinojo jūsų el. pašto slaptažodį ir perskaitė visus laiškus? Arba – kad praradote kompiuterį ir netekote visos informacijos?

O gal negalėjote užmigti, nes socialinių tinklų vaizdai visą naktį nedavė ramybės pilkosioms smegenų ląstelėms? Gal įsiskaudėjo galvą, nugarą arba nutirpo viena koja, o gal ėmė perštėti akys? Gal grįžęs iš biuro po vakarienės mėginote apmokėti el. sąskaitas arba dar kartą pasitikrinti el. pašto dėžutę ir įsitikinti, kad vis dar negavote atsakymo iš užsakovo, o tuo metu dvimetė dukrelė ėmė lipti jums ant kelių, reikalaudama įjungti „Teletabius“? O gal atrodė, kad gyvenimas prarado visas spalvas, kai poilsiaudamas prie ežero, negalėjote prisijungti prie interneto? Kaip tada jautėtės? Ar patyrėte stresą? Tikriausiai vienareikšmiškai į daugumą šių klausimų atsakymas būtų „taip“. Taigi ši nemaloni būsena, susijusi su technologijų keliamu stresu, ir yra technostresas. 

Kas yra stresas ir kaip jį suvaldyti?

„Į tą pačią situaciją ar emociją galima reaguoti ramiai arba nerimastingai, su įtampa. Pozityviai nusiteikęs asmuo patirs mažiau streso nei neigiamų nuostatų besilaikantis žmogus.“ 

Streso valdymo technikų ieškokite čia:
Kas yra stresas ir kaip jį suvaldyti? »

Kokius padarinius gali sukelti toks stresas? Ar skiriasi jo poveikis skirtingų lyčių atstovams? 

Kompiuterio ir kitų naujų technologijų keliamas stresas pradėtas tyrinėti ir pavadintas „technostresu“ maždaug prieš 20 metų. Pasaulyje atliktais tyrimais nustatyta, kad dažnas kompiuterio naudojimas, ypač naktį, vietoje miego, yra susijęs su psichinės sveikatos pablogėjimu: miego sutrikimais, nerimu, depresija, socialinėmis fobijomis, sumažėjusiu savęs vertinimu ir kt. 

Ištyrus 20‒24 m. kompiuterių vartotojų populiaciją Švedijoje (remiamasi 2012 m. portale Medscape.com pateikta informacija), nustatyta, kad vyrams dažnas ir vidutinis kompiuterio naudojimas sukelia miego sutrikimus, pablogina užduočių atlikimą (ypač įtaką daro dalyvavimas pokalbių svetainėse, el. laiškų rašymas). Moterims technostresas miego sutrikimus sukelia rečiau, tačiau dažnai išprovokuoja kitus psichinės sveikatos pablogėjimo simptomus, pavyzdžiui, kompiuteriniai žaidimai moterims gali iššaukti depresijos požymius. 

Kokios pagrindinės technostreso priežastys? 

  • Kompiuterio strigimas, „užlūžimas“, lėtai vykdomos operacijos. Kompanijos „Intel“ atliktų apklausų duomenys atskleidžia, kad laukdami, kol bus parsiųsta programa ar užkrautas puslapis, nervinasi 66 % respondentų. Tai vadinama „smėlio laikrodžio sindromu“, prisimenant senesnėse operacinėse sistemose buvusį pelės žymeklį – smėlio laikrodį, atsirandantį, kol kompiuteris vykdo įvairias operacijas. 
  • Menki darbo kompiuteriu įgūdžiai, baimė dėl to prarasti darbą (ypač vyresniame amžiuje). 
  • Per didelis darbo krūvis ir per trumpi terminai darbui atlikti. 
  • Stresą kelia ir nepatogi darbo vieta (blogas apšvietimas, netinkama monitoriaus vieta, nepatogi kėdė).
  • Regėjimo sutrikimai (akiniai, optiniai lęšiai).
  • Baimė prarasti kompiuteryje esančią informaciją.
Skaityti kitą puslapį »
1 2
+16
  • Depresija
  • Miego sutrikimai
  • Stresas
  • Darbo planavimas
  • Darbingumo didinimas
  • Nerimas
  • Psichologai
  • Magnetiniai laukai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Spalvų ir šviesos terapija
Spalvų ir šviesos terapija Jau nuo seno žinoma, kad spalvos ir šviesa turi gydomųjų savybių. Mokslininkai teigia, kad spalvų terapija jau buvo pasitelkiama Egipte, Indijoje, Senovės Kinijoje ir jau tada nebuvo abejojama spalvų nauda. Šiuolaikiniams žmonėms irgi žinoma, kad įrenginėjant interjerą būtina atsižvelgti į jame vyraujančias spalvas – tai... +1 / 0 +1
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +54 / -3 +51
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / -1 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 5 +23 / 0 +23
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas Manotės išmanantys viską, kas tik žinoma apie seksą? Pagalvokite dar kartą! Šie 20 įdomų faktų apie seksą gali priversti pakeisti nuomonę. +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18