Kaip kovoti su stresu dirbant kompiuteriu? Psichologės komentaras

Balandžio 27, 2015 | Eglė Rubinaitė
+16
Kaip kovoti su stresu dirbant kompiuteriu? Psichologės komentaras

Toks klausimas iš pirmo žvilgsnio gali skambėti keistai – ar tikrai technika gali sukelti stresą? Atrodytų, darbe jį sukelia viršvalandžiai, blogi santykiai su kolegomis, sudėtingos užduotys, menkas pasitikėjimas savimi ir pan., bet kuo čia dėtas kompiuteris? Psichologai jau nuo XX a. pabaigos išskiria su naujomis technologijomis susijusią streso rūšį – technostresą. Šį reiškinį komentuoja psichologė, centro „Pasijausk geriau“ vadovė Vytautė Venčkauskienė. 

Kaip atpažinti patiriamą technostresą? 

„Ištyrus 20‒24 m. kompiuterių vartotojų populiaciją Švedijoje, nustatyta, kad vyrams dažnas ir vidutinis kompiuterio naudojimas sukelia miego sutrikimus...“ Nors pavadinimas girdimas retai, bet ši streso rūšis pažįstama daugeliui šiuolaikinių žmonių. Tereikia savęs paklausti kelių klausimų. Ar kada nors sakėte sau, kad išmesite kompiuterį pro langą, jei neatsidarys reikalingas tinklalapis? Ar teko prieš staiga išdygusio boso nosį akimirksniu uždaryti Facebooko langą? Ar kada nors mintyse keikėte kolegą, kuris jau dvidešimtą kartą klausia, kaip Worde panaikinti Track Changes pataisymus? O gal pats atsisiuntėte programėlę, nuo kurios jūsų kompiuteris „pakibo“? Arba visą naktį sapnavote košmarus, kad kažkas sužinojo jūsų el. pašto slaptažodį ir perskaitė visus laiškus? Arba – kad praradote kompiuterį ir netekote visos informacijos?

O gal negalėjote užmigti, nes socialinių tinklų vaizdai visą naktį nedavė ramybės pilkosioms smegenų ląstelėms? Gal įsiskaudėjo galvą, nugarą arba nutirpo viena koja, o gal ėmė perštėti akys? Gal grįžęs iš biuro po vakarienės mėginote apmokėti el. sąskaitas arba dar kartą pasitikrinti el. pašto dėžutę ir įsitikinti, kad vis dar negavote atsakymo iš užsakovo, o tuo metu dvimetė dukrelė ėmė lipti jums ant kelių, reikalaudama įjungti „Teletabius“? O gal atrodė, kad gyvenimas prarado visas spalvas, kai poilsiaudamas prie ežero, negalėjote prisijungti prie interneto? Kaip tada jautėtės? Ar patyrėte stresą? Tikriausiai vienareikšmiškai į daugumą šių klausimų atsakymas būtų „taip“. Taigi ši nemaloni būsena, susijusi su technologijų keliamu stresu, ir yra technostresas. 

Kas yra stresas ir kaip jį suvaldyti?

„Į tą pačią situaciją ar emociją galima reaguoti ramiai arba nerimastingai, su įtampa. Pozityviai nusiteikęs asmuo patirs mažiau streso nei neigiamų nuostatų besilaikantis žmogus.“ 

Streso valdymo technikų ieškokite čia:
Kas yra stresas ir kaip jį suvaldyti? »

Kokius padarinius gali sukelti toks stresas? Ar skiriasi jo poveikis skirtingų lyčių atstovams? 

Kompiuterio ir kitų naujų technologijų keliamas stresas pradėtas tyrinėti ir pavadintas „technostresu“ maždaug prieš 20 metų. Pasaulyje atliktais tyrimais nustatyta, kad dažnas kompiuterio naudojimas, ypač naktį, vietoje miego, yra susijęs su psichinės sveikatos pablogėjimu: miego sutrikimais, nerimu, depresija, socialinėmis fobijomis, sumažėjusiu savęs vertinimu ir kt. 

Ištyrus 20‒24 m. kompiuterių vartotojų populiaciją Švedijoje (remiamasi 2012 m. portale Medscape.com pateikta informacija), nustatyta, kad vyrams dažnas ir vidutinis kompiuterio naudojimas sukelia miego sutrikimus, pablogina užduočių atlikimą (ypač įtaką daro dalyvavimas pokalbių svetainėse, el. laiškų rašymas). Moterims technostresas miego sutrikimus sukelia rečiau, tačiau dažnai išprovokuoja kitus psichinės sveikatos pablogėjimo simptomus, pavyzdžiui, kompiuteriniai žaidimai moterims gali iššaukti depresijos požymius. 

Kokios pagrindinės technostreso priežastys? 

  • Kompiuterio strigimas, „užlūžimas“, lėtai vykdomos operacijos. Kompanijos „Intel“ atliktų apklausų duomenys atskleidžia, kad laukdami, kol bus parsiųsta programa ar užkrautas puslapis, nervinasi 66 % respondentų. Tai vadinama „smėlio laikrodžio sindromu“, prisimenant senesnėse operacinėse sistemose buvusį pelės žymeklį – smėlio laikrodį, atsirandantį, kol kompiuteris vykdo įvairias operacijas. 
  • Menki darbo kompiuteriu įgūdžiai, baimė dėl to prarasti darbą (ypač vyresniame amžiuje). 
  • Per didelis darbo krūvis ir per trumpi terminai darbui atlikti. 
  • Stresą kelia ir nepatogi darbo vieta (blogas apšvietimas, netinkama monitoriaus vieta, nepatogi kėdė).
  • Regėjimo sutrikimai (akiniai, optiniai lęšiai).
  • Baimė prarasti kompiuteryje esančią informaciją.
Skaityti kitą puslapį »
1 2
+16
  • Depresija
  • Miego sutrikimai
  • Stresas
  • Darbo planavimas
  • Darbingumo didinimas
  • Nerimas
  • Psichologai
  • Magnetiniai laukai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos? Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. 3 +55 / -2 +53
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +32 / 0 +32
Dėl nugaros skausmo kaltas prastas čiužinys: kaip jį pasirinkti ir neapsirikti?
Dėl nugaros skausmo kaltas prastas čiužinys: kaip jį pasirinkti ir neapsirikti? Beveik trečdalį viso savo gyvenimo žmogus praleidžia miegodamas, suaugęs žmogus vidutiniškai miega apie 7 – 8 valandas. Gerai, jei miegoti yra pasirenkama ant kokybiško ir gero čiužinio, tačiau ką daryti tuomet, kai dėl ne itin gero čiužinio atsikėlus ryte tenka kęsti tuos nemalonius nugaros skausmus? Taigi, šįkart domimės... +26 / 0 +26
Pirtininkas Viktoras Katkus: „Pirtyje svarbiausia ‒ veikla“
Pirtininkas Viktoras Katkus: „Pirtyje svarbiausia ‒ veikla“ Pirtis padeda atsipalaiduoti, pašalinti per dieną susikaupusią įtampą ir sustiprinti organizmą. Ne veltui sakoma, kad pirtis ‒ vaistas nuo visų ligų. „Pirties malonumo žodžiais neapsakysi, jį reikia pajusti“, – teigia patyręs pirtininkas, Lietuviškos pirties bičiulių draugijos narys Viktoras Katkus. Sunku būtų ginčytis,... +24 / 0 +24
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai Ilgą laiką dirbote samdomą darbą ir galiausiai supratote, kad jūsų tai nebetenkina? Suplojote rankomis ir nusprendėte: „Pats sau būsiu direktorius!“ Entuziastingai ėmėtės pirmųjų verslo kūrimo žingsnių ir įkūrėte savo įmonę. O gal jūsų istorija kiek kitokia? Ilgus metus brandinate verslo idėją mintyse, tačiau... +19 / 0 +19
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“ Buvęs modelis, dabar save edukologe psichologe įvardijanti Aistė Jasaitytė-Čeburiak pasitinka mus vaikų klegesyje. „Tai – mano didžiausia praktika ir turtas“, – sako ji, švelniai glausdama mažąją Sofiją prie krūtinės. Garsiausius pasaulio podiumus Aistė paliko, turėdama tvirtą tikslą – išmokti psichoterapijos meno ir... +19 / 0 +19
Kodėl nuolat jaučiamės pavargę?
Kodėl nuolat jaučiamės pavargę? Miego stygius nėra vienintelė energijos trūkumo priežastis. Smulkmenos, kurias darote (arba nedarote), gali išsekinti ir psichologiškai, ir fiziškai – dėl to visa diena atrodys kaip varginantis pareigos atlikimas. Mokslininkai atskleidė dažniausius blogus įpročius, dėl kurių galite jaustis pavargę, ir nurodė paprastus gyvenimo... +18 / 0 +18