Kaip saugiai ir gražiai įdegti? Interviu su dermatologe

Liepos 3, 2015 | Viktorija Dačinskaitė
+6
6
Kaip saugiai ir gražiai įdegti? Interviu su dermatologe

Mūsų šalyje vasara tokia trumpa, kad atėjus saulėtoms dienoms skubame įdegti, gražiai paruduoti. Deja, tai pavyksta ne visada. Ir nors dauguma saulės vonių mėgėjų tikrai yra girdėję apie būtinus apsaugos būdus nuo saulės, dažnai nežino, kada ir kaip juos tinkamai naudoti. Jei ruošiatės leisti atostogas Lietuvos ar pietietiškų kraštų paplūdimiuose, siūlome perskaityti informatyvų interviu su „GK klinika“ gydytoja dermatologe Nadežda Jarušina. 

Pradėsiu nuo kiek neįprasto klausimo, kodėl mes įdegame? Nuo ko priklauso, kad vieni žmonės įdega greičiau už kitus? 

„Geriausia degintis ryte iki 11 val. ir nuo 16 val. Manoma, jog „nepavojingomis valandomis“ įgytas įdegis išlieka ilgiausiai.“ Įdegis – tai ne tik graži odos salva, bet apsauga nuo kenksmingo ultravioletinių spindulių poveikio, saulės nudegimų ir laisvųjų radikalų. Ilgai būnant saulėje, ima gamintis melaninas, kuris yra atsakingas už odos pigmentaciją. Pagal tai, kaip greitai saulėje įdega žmonių oda, išskiriamos šešios odos grupės – fototipai. 

  • I fototipas: balta oda (raudonplaukiai), visada nudega, niekada neįdega, daugybė strazdanų.
  • II fototipas: šviesi oda, visada nudega, kartais lengvai įdega, gana daug strazdanų.
  • III fototipas: šviesi į rusvumą oda, kartais nudega, visada įdega (vidutinis įdegis), kelios strazdanos.
  • IV fototipas: rusva oda, niekada nenudega, visada įdega (tamsus įdegis), nėra strazdanų.
  • V fototipas: tamsi oda, niekada nenudega, visada įdega (labai tamsus įdegis), nėra strazdanų.
  • VI fototipas: juoda oda, niekada nenudega, nėra strazdanų. 

Žinodamas savo fototipą žmogus gali geriau pasirinkti deginimosi trukmę ir apsauginį kremą nuo saulės. 

Daug žmonių deginasi ne tik saulėje, bet ir soliariume. Kas saugiau – tikra ar dirbtinė saulė? 

Saulėje su atitinkama apsauga (kremai, drabužiai, skrybėlės, skėčiai ar natūralus pavėsis) degintis yra saugiau negu soliariumuose. 

Ar tikrai nuo saulės sensta oda, kodėl? 

Saulės spinduliai – pagrindinis ankstyvo odos senėjimo kaltininkas. Pastovus UV spindulių perdozavimas prieš laiką sendina odą. Ji praranda elastingumą, tampa plona ir raukšlėta. Saulės spinduliai sukelia fibroblastų ir kolageno, t. y. medžiagos, kuri atsakinga už odos stangrumą ir elastingumą, nykimą. Beje, dėl to oda ne tik prarandą grožį ir sensta anksčiau laiko, bet gali imti vystytis įvairios ligos. 

Kodėl įdegus lupasi oda? Ar tai pavojinga? 

Sveikai įdegus, oda nesilupa (šypsosi gydytoja). Bet nudegus – taip, nes žūsta viršutinio odos sluoksnio ląstelės, negyvas sluoksnis atsiskiria ir oda ima luptis. 

Vasarą deginasi turbūt visi. Vieni prie jūros, kiti – prie ežerų, treti saule mėgaujasi savo kiemuose. Ar skiriasi saulės intensyvumas, pavojingumas? Sakoma, „prie vandens saulė ima geriau“, ar tai tiesa? 

Prie vandens telkinių degintis tikrai maloniau, saulės kaitrumas mažiau vargina. Bet nudegti galima bet kur. Geriausia degintis ryte iki 11 val. ir nuo 16 val. Manoma, jog „nepavojingomis valandomis“ įgytas įdegis išlieka ilgiausiai. 

Kremas nuo saulės turėtų būti bent su 15 SPFĮdegame ne tik paplūdimiuose, bet ir eidami gatve, laukdami autobuso stotelėje. Ypač daug saulės gauna veidas, rankos. Ar vertėtų saugotis tokios saulės? 

Tokios saulės saugotis būtina! Reikėtų naudoti apsauginius kremus, dėvėti šviesių spalvų drabužius, skrybėles. 

Deginantis apsauginį kremą rekomenduojama naudoti visada. Kaip jį išsirinkti? Ar reikėtų atsižvelgti į odos tipą, renkantis kremą pagal SPF? 

SPF – tai apsaugos nuo saulės faktorius (angl. Sun Protection Factor). Paprasčiau tariant, tai skaičiais išreikštas saulės filtras, kuris pratęsia būvimo saulėje laiką. Kiekvieno žmogaus oda, priklausomai nuo jos tipo, įdega per skirtingą laiko tarpą. Pavyzdžiui, šviesiaodžiai, būdami saulėje ir nenaudodami jokių apsauginių priemonių, parausta vidutiniškai per 10 min. Pasitepus priemone su SPF15 to paties baltaodžio oda parausta ne per 10, o per 10 x 15 min., t. y. per 15 kartų ilgesnį laiko tarpą – 150 min. Mažiau jautrios odos savininkas, kurio oda įdega per ilgesnį laiko tarpą nei 10 min., naudodamas tą pačią priemonę, turinčią SPF15, bus saugus saulėje dar ilgesnį laiko tarpą. 

Standartiškai vasarą visiems rekomenduojama ne mažesnė kaip SPF 15 apsauga. Tai reiškia, kad pasitepus tokiu kremu saugiai galima degintis apie 150 min. Praėjus šiam laikui, būtina vėl pasitepti kremu.  

Skaityti kitą puslapį »
1 2
+6
6
  • Odos vėžys
  • Dehidratacija
  • Nudegimai
  • Odos nudegimai
  • Dermatologai
  • Saulės smūgis

Susiję straipsniai

  • Ieva / 2019-07-11 13:22:41

    Bio carotena visad vartoju pries vasaros sezona, padeda graziai idegti ir nenudegti.

  • Agne / 2018-06-22 12:19:57

    Bio carotenas pas mane yra reguliariai vartojamas su kitais vitaminais, megstu i soliariuma ziema nueiti, tai pastebejau kad net eiti reciau reikia, ilgiau idegis issilaiko.

  • Roberta / 2018-06-06 21:19:13

    Na tikriausiai jau nieko nenustebinsiu, bet as irgi ta bio caroten geriu, tikrai grazesnis ir rudesnis idegis ar vasara ar einant i soliariuma:)

  • Julita / 2017-06-23 10:54:22

    O geras, galvoju pakomentuosiu, kad geriu Bio-Carotene, o čia dar žmonės tą patį geria :) Tikrai geras dalykas, saugus ir rudas įdegis!

  • Aušra / 2017-03-21 12:32:18

    Aš visada kokį mėnesį prieš prasidedant deginimosi sezonui geriu Bio-Carotene. Niekada nebuvau nudegus, iškart degu rusvai :)

  • Laura / 2016-02-17 16:03:52

    Kiekvieną pavasarį sugeriu po 2-3 pakuotes Pharma Nord "Bio-Carotene" , kad įdegčiau tolygiai ir rudai, be to rašo, jog beta karotenas apsaugo nuo odos senejimo, kurį sukelia saulė, o degintis aš megstu:) nuo beta karoteno sustiprėja ir mano nagai bei rega. pabandykite, tikrai nesnusivilsite:)

Siųsk savo nuomonę
Misija: stipresnis imunitetas
Misija: stipresnis imunitetas Ligos, atrodo, visada užklumpa pačiu netinkamiausiu metu... Kodėl vieni serga taip dažnai, o kiti pamiršta, kas yra pilnas stalčius vaistų nuo peršalimo ir dideli kiekiai arbatų? Galbūt retai sergantieji stiprina savo imunitetą ištisus metus ir jiems nebaisus joks oras? Pakalbėkime apie imuninės sistemos svarbą ir ją alinančius... +3 / 0 +3
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +55 / -3 +52
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +32 / 0 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė Homeopatija yra pseudomokslas, o homeopatiniai vaistai neveikia. Jų magiškas poveikis tėra placebo efektas. Deja, tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje homeopatinių preparatų pardavimai farmacijos įmonėms atneša milžiniškus pelnus, todėl apie homeopatiją viešai ir tiesiai kalbėti vengiama. Pacientai dažnai maišo homeopatiją su... 10 +47 / -23 +24
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18