Kas yra stresas ir kaip jį suvaldyti?

Rugsėjo 8, 2014 | Simona Gervickaitė
+9
Kas yra stresas ir kaip jį suvaldyti?

Šiuolaikinis gyvenimo būdas dažnam žmogui kelia įtampą ir stresą. Psichologas Mykolas Truncė stresą apibūdina kaip „procesą, kurio metu įvertiname aplinką ir reaguojame į tam tikrus grėsmę ar iššūkį keliančius įvykius.“ Jo teigimu, žmogaus reakcija į stresorius (stresą sukeliančius dirgiklius), o ne patys dirgikliai sukelia stresą. Šiame straipsnyje pateikiame informaciją apie streso rūšis ir efektyvias jo valdymo technikas. 

Atsižvelgiant į skirtingus kriterijus stresas gali būti skirstomas į ilgalaikį arba trumpalaikį, emocinį arba fizinį stresą. Įdomu, kad karts nuo karto pasikartojantis stresas ‒ organizmui būtinas. Jis suteikia jėgų veikti. 

Trumpalaikis ir ilgalaikis stresas. Trumpalaikį stresą galima prilyginti šoko būsenai, kai organizmas mobilizuojamas staigiam veikimui. Toks stresas gali būti naudingas, nes, pasak M. Truncės, skatina veiklumą, kūrybiškumą ir išradingumą. Vis dėlto dažnai patiriamas ar ilgai trunkantis stresas gali sukelti neigiamas pasekmes žmogaus sveikatai. Net ir trumpalaikis stresas sekina organizmą ir gali pasireikšti tokiais požymiais kaip: 

  • galvos svaigimas ar skausmas,
  • erdvės pojūčio praradimas,
  • skrandžio veiklos sutrikimas,
  • įsitempę raumenys,
  • dusulys,
  • intensyvus prakaitavimas,
  • smarkus širdies plakimas. 

Emocinis ir fizinis stresas. Žvelgiant iš ilgalaikės perspektyvos, pirmiausiai akcentuojama emocinė reakcija į stresą, reakcijos pasekmės ir tik vėliau atkreipiamas dėmesys į pasireiškusius fizinius negalavimus. O fizinis stresas gali pasireikšti kaip netinkamos mitybos pasekmė. 

Jei organizmas neaprūpinamas būtinais vitaminais ir mineralais, jei maitinamasi nepakankamai ar per daug, netinkamu ir nesveiku maistu, tuomet susilpnėja imuninė sistema ir dėl to patiriamas stresas. Tikėtina, kad tokiu atveju žmogus bus labiau linkęs pasigauti infekciją ir susirgti. Tokios rūšies fizinis stresas apsunkina ir emocinio streso suvaldymą, nes dėl prastos mitybos smegenys neaprūpinamos reikalingomis medžiagomis, taigi gali pasidaryti sudėtinga apdoroti iš išorės smegenis pasiekiančią informaciją. 

„... nesvarbu, su kokia situacija ar emocija susidurtume, ‒ viskas priklauso nuo mūsų požiūrio.“Streso valdymas skirtingomis technikomis 

Streso valdymui galima pasitelkti technikas, kurios leidžia pakeisti emocinę ir fizinę reakciją į stresorius. Technikų veiksmingumas dažniausiai priklauso nuo patiriamo streso stiprumo ir nuo troškimo pakeisti savo reakciją į aplinkos dirgiklius. Pagrindinė įvairių technikų idėja ta, kad nesvarbu, su kokia situacija ar emocija susidurtume, ‒ viskas priklauso nuo mūsų požiūrio. Į tą pačią situaciją ar emociją galima reaguoti ramiai arba nerimastingai, su įtampa. Pozityviai nusiteikęs asmuo patirs mažiau streso nei neigiamų nuostatų besilaikantis žmogus. 

Populiarūs straipsniai dažnai siūlo įvairių streso mažinimo strategijų, kurios padeda kovoti su streso pasekmėmis arba siūlo vengti stresą keliančių situacijų, kaip kad, pavyzdžiui, mėgsta elgtis japonų jaunuoliai (taip vadinami hikikomori – jap. „atsiskyrimas, izoliacija“), kurie užsidaro namuose, atsisako visų socialinių ryšių ir taip išvengia susidūrimo su išorinio pasaulio dirgikliais. Kitas būdas ‒ išsiaiškinti pagrindinę streso priežastį ir ją panaikinti. Norėdami ją suprasti, pirmiausia turime atsigręžti į save ir paklausti: kodėl viena ar kita situacija mums sukelia stresą? Atsakymas slypi mūsų smegenyse, intelekte ir išsiugdytoje pasaulėžiūroje. 

Skaityti kitą puslapį »
1 2
+9
  • Įtampos tipo galvos skausmai
  • Potrauminio streso sutrikimas
  • Stresas
  • Lėtinis stresas
  • Psichologai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Misija: stipresnis imunitetas
Misija: stipresnis imunitetas Ligos, atrodo, visada užklumpa pačiu netinkamiausiu metu... Kodėl vieni serga taip dažnai, o kiti pamiršta, kas yra pilnas stalčius vaistų nuo peršalimo ir dideli kiekiai arbatų? Galbūt retai sergantieji stiprina savo imunitetą ištisus metus ir jiems nebaisus joks oras? Pakalbėkime apie imuninės sistemos svarbą ir ją alinančius... +2 / 0 +2
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +55 / -3 +52
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / -1 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 5 +23 / 0 +23
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18