Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos

Lapkričio 17, 2014 | Žavinta Kiliūtė
+20
6
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos

Apie kavos poveikį organizmui dažniausiai galima išgirsti dvi priešingas nuomones. Pirmoji kava turi daug neigiamų savybių ir jos derėtų atsisakyti. Antroji saikingai geriama kava ne tik nekenkia, bet ir teigiamai veikia mūsų sveikatą. Kurią pusę palaikyti ir kaip elgtis, kai bičiulis pakviečia puodeliui kavos? Rinktis arbatą, sultis, o gal visgi gerti kavą? Pabandysime išsklaidyti mitus ir pasidalinti patikimais faktais apie teigiamą ir neigiamą kavos poveikį. 

„... vidutinio sudėjimo (~70 kg) žmogui mirtina dozė būtų 14 g kofeino, t. y. apie 140 puodelių kavos.“ Dažniausiai kalbant apie kavą minimas kofeinas. Puodelyje kavos yra apie 50–150 mg kofeino (priklauso nuo kavos rūšies, stiprumo). Arbatos puodelyje yra 50 mg kofeino, o Coca-Colos stiklinėje – 35 mg, tad daugiausiai kofeino gauname iš kavos. Daugiau kofeino suvartoja nebent tie, kurie geria energetinius gėrimus, – vienoje pakuotėje paprastai gali būti 4 kartus daugiau kofeino nei kavos puodelyje. 

Medikų teigimu, neviršijus 300 mg kofeino (apie 3 puodeliai kavos), sveikatai neigiamo poveikio nebus. Įdomus faktas tas, kad mirtina kofeino dozė būtų, jei 200 mg kofeino tektų vienam kūno kilogramui. Tai reiškia, kad vidutinio sudėjimo (~70 kg) žmogui mirtina dozė būtų 14 g kofeino, t. y. apie 140 puodelių kavos. Tiek, ko gero, nė vienas nepajėgtų išgerti. 

Ar egzistuoja priklausomybė nuo kavos? 

Priklausomybė – kita aktuali tema. Vyrauja nuomonė, kad žmonės nuo kavos tampa priklausomi taip pat, kaip ir nuo rūkymo, alkoholio ar narkotikų. Tačiau iš tiesų, pasak gydytojų, fizinę priklausomybę junta itin mažas procentas žmonių.

Kiek kofeino yra kavos puodelyje? Apie 50–150 mgDažniausiai jaučiama psichologinė priklausomybė: kava dažnai siejasi su gera nuotaika. Juk nuo kavos dažniausiai prasideda rytinis paplepėjimas darbe, kavos kviečiame draugus, rankose laikome šiltą kavos puodelį, žvelgdami į už lango siaučiančią pūgą. Žinoma, kava ne tik asocijuojasi su gera nuotaika, bet ir pakelia tonusą, prabudina ryte, suteikia žvalumo ir energijos. 

Kalbant apie kavos, kaip ir kitų maisto produktų ar gėrimų vartojimą, reikėtų atkreipti į esminį žodį – saikas. Ne veltui iš kartos į kartą perduodama liaudies išmintis teigia: „Kas per daug, tas nesveika.“ Jei kažko vartojama per daug ar sąmoningai kokio maisto produkto visiškai atsisakoma, organizmas nukenčia. 

Bet sugrįžkime prie kavos. Koks yra normalus kavos kiekis žmogui per dieną? Gydytojai rekomenduoja apsiriboti 2–3 kavos puodeliais, priklausomai nuo organizmo reakcijos ir pajėgumo. Vieni gali kavą gerti tarsi vandenį, o kiti jau po poros puodelių pajunta skrandžio sudirgimą ar labiau „plazdančią“ širdį. Tad kiekvienas, priklausomai nuo savo sveikatos, turi apsibrėžti, koks yra tas saikingas kavos kiekis. 

Kava kenkia ar padeda? 

Deja, bet vienareikšmiško atsakymo nėra. Neigiamas kavos poveikis gali pasireikšti tada, kai per dieną suvartojama daugiau nei 3 puodeliai kavos. O teigiamą kavos įtaką organizmui galite pajusti ir išgerdami vieną kavos puodelį per dieną. 

Teigiamas kavos poveikis 

  • Didina darbo našumą. Matyt, daugelis žino, kad kava mažina mieguistumą, suteikia žvalumo, budrumo, leidžia greičiau susikaupti.
  • Skatina plaukų augimą. Kava stimuliuoja plaukų folikulų augimą ir apsaugo juos nuo pažeidimų. Tiesa, visgi plinkantiesiems kava nepadės.
  • Kava apsaugo nuo alkoholio sukeliamos kepenų cirozės, taip pat mažina tikimybę susirgti II tipo cukriniu diabetu, Parkinsono liga, mažina ir akmenų atsiradimo tulžyje ir inkstuose riziką.
  • Kavos tirščių masažas padeda išlaikyti stangrią odą ir apsaugo nuo celiulito susidarymo. Tai efektyvi priemonė, padedanti kovoti su didžiausiu moterų odos priešu – celiulitu. 

Kavos šveitiklio receptas 

Kavos šveitiklio receptasKo reikės? 

  • 80 g maltos kavos;
  • karšto vandens;
  • 2–3 šaukštų skysto medaus / 2–3 šauktų alyvuogių aliejaus ir 4 lašelių citrusinių vaisių eterinio aliejaus. 

Kaip pasigaminti?

Kavą užpilkite karštu vandeniu. Vandens pilkite tiek, kad gautųsi tiršta masė. Į ją įmaišykite kelis valgomuosius šauktus medaus. Jei turite jautrią odą, medų keiskite keliais alyvuogių aliejaus šaukštais. Viską gerai išmaišykite ir įlašinkite 4 lašelius citrusinių vaisių (citrinų, apelsinų ar greipfrutų) eterinio aliejaus.

Kaip naudoti?

Sukamaisiais judesiais įtrinkite gautą kavos tirščių masę į kojas (ypač šlaunis). Išmasažuokite ir nuplaukite šiltu vandeniu. Po procedūros išsitepkite odą drėkinamuoju kremu. 

Neigiamas kavos poveikis 

  • Kofeinas didina kraujospūdį, arterijų sienelių standumą ir mažina arterijų susitraukimo ir išsiplėtimo gebą. Taigi per didelis kavos kiekis gali paskatinti širdies ir kraujagyslių ligų atsiradimą.
  • Per dažnas kavos vartojimas gali sukelti osteoporozę (kaulų tankio mažėjimą). Kava skatina kalcio pasišalinimą iš organizmo, tad itin dažnai besimėgaujantiesiems kava reikėtų vartoti daugiau produktų, kuriuose gausu kalcio.
  • Kava gali sukelti nerimą, nervingumą ir nemigą. Kofeinas dirgina nervų sistemą, tad net ir nedidelis kavos kiekis vakare gali sutrikdyti įprastą miego ritmą. Daug kavos dienos metu išgeriantys žmonės gali tapti irzlūs, jausti nepagrįstą nerimo jausmą, imti nervintis dėl nereikšmingų dalykų.
  • Žmonėms, turintiems jautresnį skrandį, kava gali sukelti rėmens graužimą.
  • Kava gali padidinti persileidimo riziką, todėl beišlaukiančioms moterims nerekomenduojama per dieną išgerti daugiau nei 1–2 puodelių kavos. O geriausia nėštumo ir kūdikio maitinimo laikotarpiu iš viso atsisakyti kavos arba gerti kavą be kofeino. 

Kaip ir apie kiekvieną produktą, kuris mūsų gyvenime užima svarbią vietą, taip ir apie kavą sklando įvairiausių gandų. Kadangi kavą sudaro daugybė skirtingų medžiagų, kurios nėra vertinamos vienareikšmiškai, reikėtų vadovautis jau minėta saiko taisykle. O po kavos nepamiršti išgerti stiklinės vandens, nes kava skatina skysčių išsiskyrimą. Jei nesiskundžiate rimtais sutrikimais ir gydytojai nėra uždraudę vartoti kavos, galite nesibaimindami pasimėgauti puodeliu kvapnios kavos.

+20
6
  • Osteoporozė
  • Aukštas kraujo spaudimas
  • Arterinė hipertenzija
  • Kofeinas
  • Kava
  • Susikaupimas
  • Kalcio trūkumas
  • Ekologiškos prekės

Susiję straipsniai

  • Raimonda / 2017-09-16 18:57:57

    Jai galit atsakykit i man rupanti klausima? As sergu depresija sirdis istirta viskas tvarkoj ar trys puodeliai kavos gali sukelti sirdies insulta ar infarkta ar cia tik mano liga baime

  • Skaitytoja / 2014-11-19 10:05:43

    as tai tikrai nuo kavos priklausoma!
    akys neatsimerkia be 2 espreso!
    tikrai negaliu be rytines kavos

  • Juste / 2014-11-19 09:22:41

    Nu as esu pries visas priklausomybes, tiesiog negalejau pakesti minties, kad priklausau nuo to ar turiu kavos :)
    nes diena be jos bus tragedija, o taip kartais gali pasitaikyti
    pirmas dienas labai jautesi mieguistumas, nu savaite kokia
    mano tikslas buvo atsisakyti butent rytines kavos
    kovoti teko su tuo kad man labai skanu, todel po keliu menesiu neatsispyriau pagundai :)
    neradau kas pakeistu kava malonumo prasme, taigi galima vertinti kaip priklausomybe :)

  • As / 2014-11-18 14:21:59

    Juste, o ko cia issigasti? Man irgi be kavos sunku, bet nematau dideles problemos...

    Beje, o kaip sekesi? Kiek laiko prireike iprasti gyventi be kavos?

  • Ji / 2014-11-18 09:33:40

    O as nemanau, kad gali issivystyt kokia rimta priklausomybe. Mano kraujo spaudimas gana zemas, tai tiesog isgerus kavytes geriau jauciuos.

  • Juste / 2014-11-18 08:37:06

    As geriu kava kiekviena ryta. Karta buvo pasibaigusi kava ir neisgeriau ryte, tai visa diena galima sakyti miegojau. Tada ir supratau kad esu priklausoma nuo kavos :)
    kokius 4 menesius negeriau kavos, nes issigandau

Siųsk savo nuomonę
Sloga: nuo alergijos ar peršalimo?
Sloga: nuo alergijos ar peršalimo? Et, ir vėl tas nemalonus simptomas – sloga. Tik apsilankius gydytojo kabinete mergina gerokai nustebo, kuomet gydytoja pasakė, jog sloga ją vargina visai ne dėl peršalimo, bet dėl to, jog ji alergiška. Pelėsis sukėlė chronišką alergiją, kurios vienas iš simptomų ir buvo ta nemaloni sloga. Taigi, šįkart domimės ir bandome... +9 / 0 +9
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos? Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. 3 +54 / -1 +53
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +29 / 0 +29
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui Kai papilkėję medžių lapai praneša apie artėjantį šaltuką, o žvarbus vėjas priverčia dar stipriau užsivynioti vilnonį šaliką, tampa akivaizdu: atėjo metas ruoštis šaltajam žiemos sezonui. Jei jus vis dar šildo vasaros prisiminimai ir net baisu pagalvoti apie sniego pusnis ar kumštines pirštines, turime pasiūlymų, kaip... 1 +26 / 0 +26
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė Homeopatija yra pseudomokslas, o homeopatiniai vaistai neveikia. Jų magiškas poveikis tėra placebo efektas. Deja, tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje homeopatinių preparatų pardavimai farmacijos įmonėms atneša milžiniškus pelnus, todėl apie homeopatiją viešai ir tiesiai kalbėti vengiama. Pacientai dažnai maišo homeopatiją su... 9 +40 / -19 +21
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną?
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną? Jeigu skaitote šį straipsnį darbo metu, tikėdamiesi, kad jį uždarę pradėsite dirbti, – jums praverstų ne tik patarimai, kaip susikaupti darbui, bet ir rekomendacijos, kaip liautis atidėlioti svarbias užduotis. Iš tiesų tiek viena, tiek kita yra susiję – kai imamės darbo nesusikaupę, mintys ima klysti ne ten... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“ Pirmą kartą psichologijos studiją „Menas būti“, įsikūrusią Užupyje, nevietiniams rasti nelengva. Juolab kad jau tamsu. „Maudynės Gonge“ (taip vadinasi garso terapijos sesija) prasidės septintą, tačiau ateiti jos įkūrėja... 3 +17 / 0 +17