Nesaldi tiesa apie cukrų

Sausio 9, 2014 | Martynas Gelumbauskas
+15
2
Nesaldi tiesa apie cukrų

Galime drąsiai teigti, kad lietuviai cukrų mėgsta – per mėnesį vidutinis mūsų šalies gyventojas jo suvartoja net kelis kilogramus. Ir nors šią saldžią medžiagą vartojame tiesiog maišais, apie tai susimąstome retai. Riebaus maisto ir druskos poveikį sveikatai žino bene kiekvienas, tačiau cukraus savybės dažnai lieka pamirštos. „Nuo cukraus vaikams genda dantys“, – dažniausiai tuo ir užsibaigia žinios apie šią daugelio pamėgtą medžiagą. Tad siūlome plačiau paskaityti apie cukraus poveikį mūsų organizmui.

„Galime drąsiai teigti, kad lietuviai cukrų mėgsta – per mėnesį vidutinis mūsų šalies gyventojas jo suvartoja net kelis kilogramus.“ Cukrus skatina nutukimą. Vienu metu suvalgius didelį kiekį cukraus staiga pakyla jo koncentracija kraujyje, todėl kasa išskiria hormoną insuliną. Tuomet šis hormonas padeda sumažinti cukraus kiekį kraujyje, o didžioji dalis cukraus pertekliaus verčiama riebalais. Dėl to taip greit storėjame valgydami saldumynus. Kita priežastis – valgydami cukrų gauname kalorijų, tačiau nepatiriame sotumo jausmo.

Įrodyta, kad suvalgius daug baltymų ar riebalų mes jaučiamės sotūs, tačiau cukrus šio jausmo nesuteikia. Dėl šios priežasties vartodami daug cukraus dažniau persivalgome. Beje, cukraus sukeltas nutukimas turi išskirtinį bruožą – pastebėta, kad tokiu atveju daugiausiai riebalų susikaupia pilvo srityje. Šie riebalai kaupiasi aplink vidaus organus, todėl yra vadinami visceraliniais riebalais. Jie gerokai pavojingesni nei kitose kūno vietose esantys poodiniai riebalai, nes dėl jų mažėja jautrumas insulinui, didėja cholesterolio kiekis ir kraujospūdis. Visai tai veda diabeto, širdies ir kraujagyslių ligų link.

Cukraus vartojimas didina vėžio riziką. Seniai žinoma, kad vėžinės ląstelės minta cukrumi ir joms palankiausios sąlygos yra tuomet, kai aplinkoje daug cukraus. Šis ryšys tarp gausaus cukraus vartojimo ir dažnesnio sergamumo vėžiu yra įrodytas daugelio tyrimų. Panašu, kad dėl to labiau sunerimti reikėtų moterims, nes gausus cukraus vartojimas ypač didina krūties vėžio riziką. Riboti suvartojamo cukraus kiekį dar svarbiau jau sirgus vėžiu – atlikus tyrimus paaiškėjo, kad pacientams, kurie valgė daugiausiai cukraus, vėžys progresavo greičiausiai.

Dideli cukraus kiekiai kepenis pažeidžia panašiai kaip alkoholis. 2012 m. JAV mokslininkai pateikė pasiūlymą, kad įspėjimai apie žalą sveikatai būtų dedami ne tik ant alkoholio, bet ir ant cukraus pakuočių. Tam yra rimtas pagrindas – dideli gliukozės ir fruktozės kiekiai kepenis veikia panašiai kaip alkoholis, labai panašus net kepenų pažeidimo mechanizmas. Dėl šios priežasties gausus cukraus vartojimas gali sukelti sunkias kepenų ligas: hepatitą ir kepenų cirozę.

Dėl cukraus tunka vaikai. Deja, nutukimo epidemija palietė ne tik suaugusiuosius. Per paskutinį dešimtmetį itin padaugėjo ir nutukusių vaikų. Manoma, kad dėl to labiausiai kaltas vis didėjantis cukraus vartojimas, kurio ypač daug gaiviuosiuose gėrimuose. Viename litre limonado yra nuo 60 iki 120 g cukraus, o tai atitinka maždaug 25 arbatinius šaukštelius! Toks milžiniškas cukraus kiekis turi ne tik daugybę nereikalingų kalorijų, bet ir išsekina insuliną gaminančią kasą. Tad nenuostabu, kad gydytojai skambina pavojaus varpais – II tipo cukrinis diabetas kasmet diagnozuojamas vis jaunesniems žmonėms. Anksčiau šia liga sergantys vaikai buvo negirdėtas dalykas, tačiau dabar tai jau nieko nebestebina.

Cukrus kenkia odai. Kai suvalgote daug cukraus ar maisto turinčio daug angliavandenių, kurie organizme greitai paverčiami cukrumi, jūsų kraujyje greit padaugėja hormono insulino. Manoma, kad staigūs insulino šuoliai organizme sukelia uždegimą. Dėl šios priežasties prisivalgius daug saldumynų veidas kurį laiką būna išpurtęs ir paraudęs. Šio uždegimo metu išskiriama ir fermentų, kurie ardo odos komponentus, ypač kolageną, o tai skatina odos senėjimą ir raukšlių susidarymą. Negana to, gausus cukraus vartojimas dažnai pablogina kitų odos ligų gydymą, pavyzdžiui, aknės.

Kaip matome, cukraus vartojimo pasekmės gali būti visai nesaldžios. Nors apie tai kalbama dar mažai, dėl gausaus cukraus vartojimo ne tik storėjame, bet kyla ir didelė grėsmė mūsų sveikatai. Sumažinti cukraus vartojimą ypač svarbu vaikams, nes vaikystėje formuojasi jų mitybos įpročiai. Pastebėta, kad nutukus vaikystėje problemos dėl viršsvorio gali persekioti visą gyvenimą.

+15
2
  • Odos ligos
  • Cukrinis diabetas
  • Nutukimas
  • Cukrus
  • Kepenų ligos

Susiję straipsniai

  • To re / 2014-08-13 09:54:37

    Nors tu ka, nu nematau as tokio fakto sitam straipsnyje

  • re / 2014-06-20 13:09:23

    kodel autorius neprisistato? :) is kur tokia info: 1990 m. nustatyta, kad žmogaus smegenų masė padidėjo dvigubai :)

Siųsk savo nuomonę
Kodėl taip dažnai sutrinka virškinimas?
Kodėl taip dažnai sutrinka virškinimas? Virškinimo problemos, tikėtina, neaplenkia nė vieno žmogaus. Bent kartą jas tekę patirti dažnam iš mūsų. Pilvo pūtimas kankinti gali jau nuo pirmųjų gyvenimo dienų, o sunkumo ir nevirškinimo jausmas dažną suaugusįjį priverčia ieškoti pagalbos. Kokios įprasčiausios sustojusio skrandžio skundų priežastys ir kas gali... +2 / 0 +2
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -3 +24
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne!
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne! Mėgstate vandenį? Kasdien jo išgeriate tiek, kiek yra rekomenduojama? Tačiau ar kada nors susimąstėte, jog vanduo, supiltas į plastikinį buteliuką, kuris buvo naudojamas ne vieną kartą, gali būti itin kenksmingas Jūsų sveikatai. +22 / 0 +22
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę... 5 +22 / -1 +21
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18