Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?

Lapkričio 5, 2013 | Martynas Gelumbauskas
+54
4
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?

Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. Kofeinas yra kartaus skonio alkaloidas, kuris stimuliuoja nervų sistemą, – tai plačiausiai pasaulyje naudojama psichoaktyvi medžiaga, kuri laikinai mažina nuovargio jausmą ir didiną psichinį aktyvumą. Jo randama įvairiuose gėrimuose ir maisto produktuose, tačiau žmonės didžiąją dalį suvartojamo kofeino gauna gerdami kavą, arbatą, gaiviuosius ir energetinius gėrimus.

Ar kofeinas gali sukelti priklausomybę?

„Tačiau akivaizdu, kad kofeinas turi narkotikams būdingų savybių. Nutraukus kofeino vartojimą atsiranda abstinencijos simptomų...“ Tarp mokslininkų šia tema vyksta daug diskusijų. Dalis mano, kad kofeinas yra plačiausiai pasaulyje vartojamas narkotikas, o kiti abejoja, ar gali išsivystyti priklausomybė nuo kofeino. Iš esmės šiuos nesutarimus lemia nesugebėjimas apibrėžti, kas yra priklausomybė ir kokie jos požymiai. Tačiau akivaizdu, kad kofeinas turi narkotikams būdingų savybių. Nutraukus kofeino vartojimą atsiranda abstinencijos simptomų:

  • galvos skausmas,
  • nuovargis,
  • padidėjęs dirglumas,
  • prislėgta nuotaika,
  • negalėjimas susikaupti.

Norėdamas to išvengti, žmogus priverstas vėl vartoti kofeino turinčių produktų. Iš tiesų vartojant kofeiną, kaip ir narkotikus, smegenyse vyksta procesai, dėl kurių kyla nuolatinis vartojamos medžiagos poreikis. Tačiau kofeinas nesukelia kitiems narkotikams būdingų pasekmių, socialinių ar ekonominių problemų. Juk turbūt nėra žmonių, kurių gyvenimas nusirito į prarają dėl priklausomybės nuo kofeino.

Ar turėčiau vartoti mažiau kofeino?

Į šį klausimą kiekvienas turėtų atsakyti pats. Kofeinas yra gana plačiai ištirtas ir nerasta ryšio tarp jo vartojimo nedidelėmis dozėmis (iki 2 kavos puodelių per dieną) ir padidėjusio sergamumo įvairiomis ligomis. Tačiau negalima pamiršti, kad dažnai vartojamas kofeinas užmaskuoja tikrąją mūsų savijautą. Jis veikia panašiai kaip maisto priedai, kurie gali puikiai užmaskuoti tikrąjį mūsų valgomo maisto skonį ir kokybę. Tad, kai organizmas mums siunčia signalus apie nuovargį, vietoj to, kad pailsėtume ir skirtume daugiau laiko atsipalaidavimui, mes išgeriame kavos, kuri suteikia apgaulingą žvalumo būseną. Taip problemos kurį laiką nejaučiame, bet nuovargis niekur nedingsta ir ilgainiui tai gali sukelti lėtinį nuovargį ir kitų nemalonumų.

Jei visgi norėtumėte pabandyti gyventi be kofeino, bet bijote, kad rytais neišgėrę kavos negalėsite praplėšti akių ar pritrūksite energijos darbe, žemiau rasite kelis patarimus, kaip to išvengti.

Patarimai, padėsiantys atsisakyti kofeino

  • Kofeino padeda atsisakyti nauji įpročiaiKeiskite rytinę rutiną. Pasistenkite bent šiek tiek pakeisti savo rytinę rutiną, pasimėgaudami kažkuo maloniu. Pavyzdžiui, gamindami pusryčius paklausykite savo mėgstamos dainos. Atlikite tempimo pratimus – taip pažadinsite kiekvieną kūno dalį. O išėję iš namų neskubėkite sėsti į automobilį. Šiek tiek pasivaikščiokite ar bent pakvėpuokite grynu oru.
  • Pakeiskite kavos gėrimą kitu įpročiu. Jei esate įpratęs gerti kavą tam tikru dienos metu, tai labai tikėtina, kad atėjus tam laikui pajusite stiprų norą išgerti kavos. Atsiminkite, kad įpročio atsikratyti yra daug sunkiau, nei jį pakeisti kitu. Tad atėjus „kavos gėrimo“ laikui, padarykite ką nors kita: išspręskite galvosūkį, išeikite pasivaikščioti ar tiesiog pakvėpuokite grynu oru. Po kurio laiko jūsų organizmas „pamirš“ apie šį įprotį.
  • Pasimankštinkite, pasirąžykite, giliai įkvėpkite. Jei dirbdami jaučiatės apduję, pervargę ir jums reikia energijos antplūdžio, negalvokite, kad geriausias sprendimas – puodelis kavos. Svarbu suprasti, kad jūsų kūnas ir protas dirba kaip viena visuma, tad neįmanoma žvaliai mąstyti, jei kūnas ilgą laiką tūno tingiai susmukęs kėdėje. Tad tiesiog stipriai pasirąžykite, giliai kvėpuokite ir kelis kartus suplokite iškėlę rankas virš galvos. Su kiekvienu giliu įkvėpimu įsivaizduokite, kad įkvepiate pliūpsnį energijos, jauskite kaip ši energijos banga užpildo jūsų krūtinę ir išsiskirsto po visą organizmą. Besirąžydamas pajusite, kaip atgyja aptingę raumenys, o kartu su kūnu atsigauna ir protas.

Sėkmės!

+54
4
  • Lėtinio nuovargio sindromas
  • Kofeinas
  • Kava
  • Nuovargis
  • Psichologai

Susiję straipsniai

  • senai / 2019-02-01 17:45:31

    nebegeriu situ nuodu- kavos. Ir daug geriau jauciuosi, galima sakyti kaip naujai gimus. Siulau visiems atsisakyt situ nuodu pamatysite kas is tikruje esate kaip jauciates, ko norite. O sitie narkotikai viska uzdusina, net nora gyventi

  • elena / 2014-02-13 20:45:30

    Geri patarimai, patikrinau-veikia.

  • Rita / 2014-01-11 20:33:00

    Geras straipsnis!

  • kas / 2014-01-08 10:59:47

    Įdomu

Siųsk savo nuomonę
Misija: stipresnis imunitetas
Misija: stipresnis imunitetas Ligos, atrodo, visada užklumpa pačiu netinkamiausiu metu... Kodėl vieni serga taip dažnai, o kiti pamiršta, kas yra pilnas stalčius vaistų nuo peršalimo ir dideli kiekiai arbatų? Galbūt retai sergantieji stiprina savo imunitetą ištisus metus ir jiems nebaisus joks oras? Pakalbėkime apie imuninės sistemos svarbą ir ją alinančius... +2 / 0 +2
Kai kūnas nori, bet sąžinė neleidžia
Kai kūnas nori, bet sąžinė neleidžia Prisipažinkite, kiek kartų slapta esate pagalvoję apie priešingos lyties atstovą, apie tai, kaip smagu būtų su juo bent trumpam praleisti laiką? Ir visai nesvarbu, ar prie kavos puodelio, ar miegamajame? Nieko blogo, kai kūnas nori, bet sąžinė neleidžia...Tačiau, ką daryti tuomet, kai kūnas nori ir sąžinė leidžia? Ar... +52 / -2 +50
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / -1 +32
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui Kai papilkėję medžių lapai praneša apie artėjantį šaltuką, o žvarbus vėjas priverčia dar stipriau užsivynioti vilnonį šaliką, tampa akivaizdu: atėjo metas ruoštis šaltajam žiemos sezonui. Jei jus vis dar šildo vasaros prisiminimai ir net baisu pagalvoti apie sniego pusnis ar kumštines pirštines, turime pasiūlymų, kaip... 1 +26 / 0 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 5 +23 / 0 +23
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija 2014 m. spalio 14 d. Lietuvoje minimas reikšmingas įvykis medicinos istorijoje – lygiai prieš penkiasdešimt metų buvo sėkmingai atlikta pirmoji širdies operacija su dirbtine kraujotaka. Ši operacija buvo pirmoji ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Praėjus pusei amžiaus nuo istorinio įvykio Vilniaus universiteto ligoninės... +21 / 0 +21
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai.
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai. Neišspręstos problemos – pagrindinis streso šaltinis, jis gali ne tik pakenkti jūsų santykiams, bet ir pasunkinti diabetą. Tyrimų duomenimis, sėkmingi santykiai nebūtinai yra tie, kuriuose mažiau problemų, o tie, kuriuose pavyksta veiksmingai jas išspręsti. +20 / 0 +20
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos Apie kavos poveikį organizmui dažniausiai galima išgirsti dvi priešingas nuomones. Pirmoji – kava turi daug neigiamų savybių ir jos derėtų atsisakyti. Antroji – saikingai geriama kava ne tik nekenkia, bet ir teigiamai veikia mūsų sveikatą. Kurią pusę palaikyti ir kaip elgtis, kai bičiulis pakviečia puodeliui kavos? Rinktis... 6 +24 / -5 +19
Skaudinantis taupumas
Skaudinantis taupumas Gyvenime yra daug dalykų, kurie mus skaudina: melas, išdavystė, pavydas...bet ar kada nors susimąstėte, jog skaudinti gali ir taupumas? Ne vietoje ir ne laiku noras sutaupyti išties gali sukelti itin nemalonių jausmų bei pasekmių. Pavyzdžiui, jei pradedate taupyti sveikatos sąskaita. Štai keletas pavyzdžių iš gyvenimo. +18 / 0 +18
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje?
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje? Namų vaistinėlė – bene vienas svarbiausių daiktų kiekvienuose namuose. Įvairūs sužeidimai, traumos ir susirgimai dažniausiai užklumpa netikėtai, o tai sukelia sumaištį, nerimą ir kitus neigiamus jausmus. Tad ką daryti, kad nutikus nelaimei, nepultume į paniką, o galėtume sau ir savo artimiesiems suteikti būtinąją pagalbą? +18 / 0 +18