Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?

Lapkričio 5, 2013 | Martynas Gelumbauskas
+53
3
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?

Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. Kofeinas yra kartaus skonio alkaloidas, kuris stimuliuoja nervų sistemą, – tai plačiausiai pasaulyje naudojama psichoaktyvi medžiaga, kuri laikinai mažina nuovargio jausmą ir didiną psichinį aktyvumą. Jo randama įvairiuose gėrimuose ir maisto produktuose, tačiau žmonės didžiąją dalį suvartojamo kofeino gauna gerdami kavą, arbatą, gaiviuosius ir energetinius gėrimus.

Ar kofeinas gali sukelti priklausomybę?

„Tačiau akivaizdu, kad kofeinas turi narkotikams būdingų savybių. Nutraukus kofeino vartojimą atsiranda abstinencijos simptomų...“ Tarp mokslininkų šia tema vyksta daug diskusijų. Dalis mano, kad kofeinas yra plačiausiai pasaulyje vartojamas narkotikas, o kiti abejoja, ar gali išsivystyti priklausomybė nuo kofeino. Iš esmės šiuos nesutarimus lemia nesugebėjimas apibrėžti, kas yra priklausomybė ir kokie jos požymiai. Tačiau akivaizdu, kad kofeinas turi narkotikams būdingų savybių. Nutraukus kofeino vartojimą atsiranda abstinencijos simptomų:

  • galvos skausmas,
  • nuovargis,
  • padidėjęs dirglumas,
  • prislėgta nuotaika,
  • negalėjimas susikaupti.

Norėdamas to išvengti, žmogus priverstas vėl vartoti kofeino turinčių produktų. Iš tiesų vartojant kofeiną, kaip ir narkotikus, smegenyse vyksta procesai, dėl kurių kyla nuolatinis vartojamos medžiagos poreikis. Tačiau kofeinas nesukelia kitiems narkotikams būdingų pasekmių, socialinių ar ekonominių problemų. Juk turbūt nėra žmonių, kurių gyvenimas nusirito į prarają dėl priklausomybės nuo kofeino.

Ar turėčiau vartoti mažiau kofeino?

Į šį klausimą kiekvienas turėtų atsakyti pats. Kofeinas yra gana plačiai ištirtas ir nerasta ryšio tarp jo vartojimo nedidelėmis dozėmis (iki 2 kavos puodelių per dieną) ir padidėjusio sergamumo įvairiomis ligomis. Tačiau negalima pamiršti, kad dažnai vartojamas kofeinas užmaskuoja tikrąją mūsų savijautą. Jis veikia panašiai kaip maisto priedai, kurie gali puikiai užmaskuoti tikrąjį mūsų valgomo maisto skonį ir kokybę. Tad, kai organizmas mums siunčia signalus apie nuovargį, vietoj to, kad pailsėtume ir skirtume daugiau laiko atsipalaidavimui, mes išgeriame kavos, kuri suteikia apgaulingą žvalumo būseną. Taip problemos kurį laiką nejaučiame, bet nuovargis niekur nedingsta ir ilgainiui tai gali sukelti lėtinį nuovargį ir kitų nemalonumų.

Jei visgi norėtumėte pabandyti gyventi be kofeino, bet bijote, kad rytais neišgėrę kavos negalėsite praplėšti akių ar pritrūksite energijos darbe, žemiau rasite kelis patarimus, kaip to išvengti.

Patarimai, padėsiantys atsisakyti kofeino

  • Kofeino padeda atsisakyti nauji įpročiaiKeiskite rytinę rutiną. Pasistenkite bent šiek tiek pakeisti savo rytinę rutiną, pasimėgaudami kažkuo maloniu. Pavyzdžiui, gamindami pusryčius paklausykite savo mėgstamos dainos. Atlikite tempimo pratimus – taip pažadinsite kiekvieną kūno dalį. O išėję iš namų neskubėkite sėsti į automobilį. Šiek tiek pasivaikščiokite ar bent pakvėpuokite grynu oru.
  • Pakeiskite kavos gėrimą kitu įpročiu. Jei esate įpratęs gerti kavą tam tikru dienos metu, tai labai tikėtina, kad atėjus tam laikui pajusite stiprų norą išgerti kavos. Atsiminkite, kad įpročio atsikratyti yra daug sunkiau, nei jį pakeisti kitu. Tad atėjus „kavos gėrimo“ laikui, padarykite ką nors kita: išspręskite galvosūkį, išeikite pasivaikščioti ar tiesiog pakvėpuokite grynu oru. Po kurio laiko jūsų organizmas „pamirš“ apie šį įprotį.
  • Pasimankštinkite, pasirąžykite, giliai įkvėpkite. Jei dirbdami jaučiatės apduję, pervargę ir jums reikia energijos antplūdžio, negalvokite, kad geriausias sprendimas – puodelis kavos. Svarbu suprasti, kad jūsų kūnas ir protas dirba kaip viena visuma, tad neįmanoma žvaliai mąstyti, jei kūnas ilgą laiką tūno tingiai susmukęs kėdėje. Tad tiesiog stipriai pasirąžykite, giliai kvėpuokite ir kelis kartus suplokite iškėlę rankas virš galvos. Su kiekvienu giliu įkvėpimu įsivaizduokite, kad įkvepiate pliūpsnį energijos, jauskite kaip ši energijos banga užpildo jūsų krūtinę ir išsiskirsto po visą organizmą. Besirąžydamas pajusite, kaip atgyja aptingę raumenys, o kartu su kūnu atsigauna ir protas.

Sėkmės!

+53
3
  • Lėtinio nuovargio sindromas
  • Kofeinas
  • Kava
  • Nuovargis
  • Psichologai

Susiję straipsniai

  • elena / 2014-02-13 20:45:30

    Geri patarimai, patikrinau-veikia.

  • Rita / 2014-01-11 20:33:00

    Geras straipsnis!

  • kas / 2014-01-08 10:59:47

    Įdomu

Siųsk savo nuomonę
Ar jūs jautrus oro sąlygų keitimuisi?
Ar jūs jautrus oro sąlygų keitimuisi? Ar iš anksto jaučiate oro atšalimą, audros artėjimą, besikaupiantį lietų ir kitų nepastebimus magnetinio lauko pokyčius? Prieš oro pasikeitimus jus kankina galvos skausmas, akyse žybsi žvaigždutės, o gerai nuotaikai net nėra vilčių? Labiausiai tikėtina, kad esate jautrus oro sąlygoms. Kaip padėti sau išgyventi gamtos... +1 / 0 +1
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +50 / -3 +47
Mesti rūkyti niekada nevėlu
Mesti rūkyti niekada nevėlu „Jau pakenkiau savo kūnui, tad nebėra prasmės mesti rūkyti. Vis tiek sveikas nebebūsiu“, – taip dažnai galvoja rūkantys žmonės, o ypač tie, kurie rūko daug metų. Tačiau jie klysta. Tyrimai atskleidė, kad pagerėjusia sveikata ir ilgesne gyvenimo trukme džiaugiasi net ir tie, kurie šio įpročio atsikratė po kelių... +30 / 0 +30
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui Kai papilkėję medžių lapai praneša apie artėjantį šaltuką, o žvarbus vėjas priverčia dar stipriau užsivynioti vilnonį šaliką, tampa akivaizdu: atėjo metas ruoštis šaltajam žiemos sezonui. Jei jus vis dar šildo vasaros prisiminimai ir net baisu pagalvoti apie sniego pusnis ar kumštines pirštines, turime pasiūlymų, kaip... 1 +26 / 0 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 4 +22 / 0 +22
Holistinė terapija ‒ natūralus būdas sustiprėti ir pasveikti
Holistinė terapija ‒ natūralus būdas sustiprėti ir pasveikti Atliekant holistinę terapiją, arba holistiką, žmogus suvokiamas kaip visuma, kaip neatsiejama gamtos dalis. Holistiniais metodais bandoma sustiprinti kūną, daugiau dėmesio skirti ligos prevencijai. Holistinis gydymas ar kūno stiprinimas parenkamas individuliai: terapija taikoma atsižvelgiant į žmogaus emocinę, dvasinę ir fizinę... +21 / 0 +21
Odos priežiūra – kaip išsirinkti tinkamas priemones?
Odos priežiūra – kaip išsirinkti tinkamas priemones? „Žmonės nuolat turi nusiskundimų dėl savo odos būklės. Sausa, šerpetojanti, riebi, spuoguota, jautri ar senstanti oda dažnai sukelia tiek fizinį, tiek psichologinį diskomfortą. Susidūrę su veido odos problemomis, žmonės ieško kasdienės priežiūros priemonės, kuri išspręstų šias problemas, – kremo. Jei viena... 2 +21 / -1 +20
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos Apie kavos poveikį organizmui dažniausiai galima išgirsti dvi priešingas nuomones. Pirmoji – kava turi daug neigiamų savybių ir jos derėtų atsisakyti. Antroji – saikingai geriama kava ne tik nekenkia, bet ir teigiamai veikia mūsų sveikatą. Kurią pusę palaikyti ir kaip elgtis, kai bičiulis pakviečia puodeliui kavos? Rinktis... 6 +22 / -3 +19
Pelėsio grėsmė sveikatai
Pelėsio grėsmė sveikatai Jie susiformuoja kolonijomis ir plinta labai greitai, jie išskiria sveikatai pavojingas medžiagas ir yra randami bene kiekvieno žmogaus namuose: virtuvėje, vonioje, sandėliuke... Jiems susiformuoti palankios sąlygos – prasta ventiliacija ir drėgmė. Atspėkite, kas tai? +18 / 0 +18
Skaičiuoji avis prieš miegą? Yra greitesnis mokslininkų įrodytas būdas užmigti.
Skaičiuoji avis prieš miegą? Yra greitesnis mokslininkų įrodytas būdas užmigti. Julijus Cezaris, Leonardas da Vinčis, Bendžaminas Franklinas- išgarsėję mažai miegoję genijai. Darbo daug, laiko mažai - kodėl gi nepradėti taupyti miego sąskaita- galvoja daugelis žmonių ir bando pertvarkyti biologinį laikrodį. Tačiau gamtą apgauti sunku. Žmogaus genetinis miego poreikis yra 7-8 valandos. 5-6 valandų miegas... +18 / -1 +17