Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?

Lapkričio 5, 2013 | Martynas Gelumbauskas
+53
3
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?

Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. Kofeinas yra kartaus skonio alkaloidas, kuris stimuliuoja nervų sistemą, – tai plačiausiai pasaulyje naudojama psichoaktyvi medžiaga, kuri laikinai mažina nuovargio jausmą ir didiną psichinį aktyvumą. Jo randama įvairiuose gėrimuose ir maisto produktuose, tačiau žmonės didžiąją dalį suvartojamo kofeino gauna gerdami kavą, arbatą, gaiviuosius ir energetinius gėrimus.

Ar kofeinas gali sukelti priklausomybę?

„Tačiau akivaizdu, kad kofeinas turi narkotikams būdingų savybių. Nutraukus kofeino vartojimą atsiranda abstinencijos simptomų...“ Tarp mokslininkų šia tema vyksta daug diskusijų. Dalis mano, kad kofeinas yra plačiausiai pasaulyje vartojamas narkotikas, o kiti abejoja, ar gali išsivystyti priklausomybė nuo kofeino. Iš esmės šiuos nesutarimus lemia nesugebėjimas apibrėžti, kas yra priklausomybė ir kokie jos požymiai. Tačiau akivaizdu, kad kofeinas turi narkotikams būdingų savybių. Nutraukus kofeino vartojimą atsiranda abstinencijos simptomų:

  • galvos skausmas,
  • nuovargis,
  • padidėjęs dirglumas,
  • prislėgta nuotaika,
  • negalėjimas susikaupti.

Norėdamas to išvengti, žmogus priverstas vėl vartoti kofeino turinčių produktų. Iš tiesų vartojant kofeiną, kaip ir narkotikus, smegenyse vyksta procesai, dėl kurių kyla nuolatinis vartojamos medžiagos poreikis. Tačiau kofeinas nesukelia kitiems narkotikams būdingų pasekmių, socialinių ar ekonominių problemų. Juk turbūt nėra žmonių, kurių gyvenimas nusirito į prarają dėl priklausomybės nuo kofeino.

Ar turėčiau vartoti mažiau kofeino?

Į šį klausimą kiekvienas turėtų atsakyti pats. Kofeinas yra gana plačiai ištirtas ir nerasta ryšio tarp jo vartojimo nedidelėmis dozėmis (iki 2 kavos puodelių per dieną) ir padidėjusio sergamumo įvairiomis ligomis. Tačiau negalima pamiršti, kad dažnai vartojamas kofeinas užmaskuoja tikrąją mūsų savijautą. Jis veikia panašiai kaip maisto priedai, kurie gali puikiai užmaskuoti tikrąjį mūsų valgomo maisto skonį ir kokybę. Tad, kai organizmas mums siunčia signalus apie nuovargį, vietoj to, kad pailsėtume ir skirtume daugiau laiko atsipalaidavimui, mes išgeriame kavos, kuri suteikia apgaulingą žvalumo būseną. Taip problemos kurį laiką nejaučiame, bet nuovargis niekur nedingsta ir ilgainiui tai gali sukelti lėtinį nuovargį ir kitų nemalonumų.

Jei visgi norėtumėte pabandyti gyventi be kofeino, bet bijote, kad rytais neišgėrę kavos negalėsite praplėšti akių ar pritrūksite energijos darbe, žemiau rasite kelis patarimus, kaip to išvengti.

Patarimai, padėsiantys atsisakyti kofeino

  • Kofeino padeda atsisakyti nauji įpročiaiKeiskite rytinę rutiną. Pasistenkite bent šiek tiek pakeisti savo rytinę rutiną, pasimėgaudami kažkuo maloniu. Pavyzdžiui, gamindami pusryčius paklausykite savo mėgstamos dainos. Atlikite tempimo pratimus – taip pažadinsite kiekvieną kūno dalį. O išėję iš namų neskubėkite sėsti į automobilį. Šiek tiek pasivaikščiokite ar bent pakvėpuokite grynu oru.
  • Pakeiskite kavos gėrimą kitu įpročiu. Jei esate įpratęs gerti kavą tam tikru dienos metu, tai labai tikėtina, kad atėjus tam laikui pajusite stiprų norą išgerti kavos. Atsiminkite, kad įpročio atsikratyti yra daug sunkiau, nei jį pakeisti kitu. Tad atėjus „kavos gėrimo“ laikui, padarykite ką nors kita: išspręskite galvosūkį, išeikite pasivaikščioti ar tiesiog pakvėpuokite grynu oru. Po kurio laiko jūsų organizmas „pamirš“ apie šį įprotį.
  • Pasimankštinkite, pasirąžykite, giliai įkvėpkite. Jei dirbdami jaučiatės apduję, pervargę ir jums reikia energijos antplūdžio, negalvokite, kad geriausias sprendimas – puodelis kavos. Svarbu suprasti, kad jūsų kūnas ir protas dirba kaip viena visuma, tad neįmanoma žvaliai mąstyti, jei kūnas ilgą laiką tūno tingiai susmukęs kėdėje. Tad tiesiog stipriai pasirąžykite, giliai kvėpuokite ir kelis kartus suplokite iškėlę rankas virš galvos. Su kiekvienu giliu įkvėpimu įsivaizduokite, kad įkvepiate pliūpsnį energijos, jauskite kaip ši energijos banga užpildo jūsų krūtinę ir išsiskirsto po visą organizmą. Besirąžydamas pajusite, kaip atgyja aptingę raumenys, o kartu su kūnu atsigauna ir protas.

Sėkmės!

+53
3
  • Lėtinio nuovargio sindromas
  • Kofeinas
  • Kava
  • Nuovargis
  • Psichologai

Susiję straipsniai

  • elena / 2014-02-13 20:45:30

    Geri patarimai, patikrinau-veikia.

  • Rita / 2014-01-11 20:33:00

    Geras straipsnis!

  • kas / 2014-01-08 10:59:47

    Įdomu

Siųsk savo nuomonę
Ar paveikslėliai gali priversti žmogų  susimąstyti apie jo blogus įpročius?
Ar paveikslėliai gali priversti žmogų susimąstyti apie jo blogus įpročius? Ant cigarečių pakelių esantys kraupūs paveikslėliai ne vieną rūkalių privertė susimąstyti apie tai, kokią žalą jie daro savo sveikatai tuo metu, kai rūko... Deja, tačiau tokios vizualinės priemonės ne visiems padeda atsisakyti blogų įpročių, tačiau jos mažų mažiausiai bent jau priverčia vieną minutę stabtelėti ir... +4 / 0 +4
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +29 / 0 +29
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai Į savo kvėpavimą dėmesį atkreipiame tik tuomet, kai užspringstame arba kai susergame sloga ir užsikemša nosis. Vis dėlto vieno plačiausiai naudojamų medicininės fiziologijos vadovėlių sudarytojo Arthuro Guytono nuomone: „Pagrindinė lėtinio skausmo, kančių ir ligų priežastis yra deguonies trūkumas... +27 / -1 +26
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija 2014 m. spalio 14 d. Lietuvoje minimas reikšmingas įvykis medicinos istorijoje – lygiai prieš penkiasdešimt metų buvo sėkmingai atlikta pirmoji širdies operacija su dirbtine kraujotaka. Ši operacija buvo pirmoji ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Praėjus pusei amžiaus nuo istorinio įvykio Vilniaus universiteto ligoninės... +21 / 0 +21
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +22 / -2 +20
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną?
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną? Jeigu skaitote šį straipsnį darbo metu, tikėdamiesi, kad jį uždarę pradėsite dirbti, – jums praverstų ne tik patarimai, kaip susikaupti darbui, bet ir rekomendacijos, kaip liautis atidėlioti svarbias užduotis. Iš tiesų tiek viena, tiek kita yra susiję – kai imamės darbo nesusikaupę, mintys ima klysti ne ten... +19 / 0 +19
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“ Buvęs modelis, dabar save edukologe psichologe įvardijanti Aistė Jasaitytė-Čeburiak pasitinka mus vaikų klegesyje. „Tai – mano didžiausia praktika ir turtas“, – sako ji, švelniai glausdama mažąją Sofiją prie krūtinės. Garsiausius pasaulio podiumus Aistė paliko, turėdama tvirtą tikslą – išmokti psichoterapijos meno ir... +19 / 0 +19
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje?
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje? Namų vaistinėlė – bene vienas svarbiausių daiktų kiekvienuose namuose. Įvairūs sužeidimai, traumos ir susirgimai dažniausiai užklumpa netikėtai, o tai sukelia sumaištį, nerimą ir kitus neigiamus jausmus. Tad ką daryti, kad nutikus nelaimei, nepultume į paniką, o galėtume sau ir savo artimiesiems suteikti būtinąją pagalbą? +17 / 0 +17
5 priežastys, kodėl vertėtų rinktis šaltą dušą
5 priežastys, kodėl vertėtų rinktis šaltą dušą Tikriausiai kiekvienam iš mūsų puikiai pažįstama situacija, kai šalto vandens srovė beveik priverčia šokti iš dušo. Tuomet stengiamės išvengti krentančių lašelių ir kuo skubiau surasti mūsų kūnui tinkamą vandens temperatūrą. Visgi norėtųsi priminti, kad šaltas dušas – labai naudingas organizmui. Straipsnyje... 1 +16 / 0 +16