8 faktai apie gaiviuosius gėrimus

Gegužės 6, 2014 | Martynas Gelumbauskas
+25
2
8 faktai apie gaiviuosius gėrimus

Saldintus gaiviuosius gėrimus vartojame didžiuliais kiekiais, o dalis žmonių juos geria kasdien. Šiuos gėrimus ypač pamėgo jaunimas, o kai kuriems jie net didele dalimi pakeitė vandenį. Vis dėlto kyla klausimas, ar saugu vartoti šiuos gėrimus? Kaip jie veikia mūsų sveikatą? Pasirodo, juose esantis didžiulis cukraus kiekis ne tik turi daugybę kalorijų, bet ir didina daugelio ligų riziką. Tad siūlome sužinoti keletą faktų apie gaiviųjų gėrimų poveikį mūsų sveikatai. 

Gaivieji gėrimai neturi jokios maistinės vertės. Juose nėra vitaminų, baltymų ar kitų mūsų organizmui reikalingų medžiagų. Šiuos gėrimus sudaro tik vanduo, didžiulis cukraus kiekis ir skoniui bei kvapui pagerinti skirtos cheminės medžiagos. Taigi juos vartodami negauname jokios naudos, tik didelį kiekį bereikalingų kalorijų. Kadangi organizmas negauna naudingų medžiagų, šie gėrimai nesukelia sotumo jausmo. Trumpai tariant, vartodami šiuos gėrimus gauname daug kalorijų, kurių organizmas „nepastebi“ ir toliau lieka alkanas. 

Sukelia dehidrataciją. Vanduo ‒ turbūt vienintelė gaiviųjų gėrimų sudedamoji dalis, naudinga žmogaus organizmui. Tad paradoksalu, kad juose esantis vanduo organizme nepasilieka ‒ gerdami šiuos gėrimus iš tiesų vandens daugiau prarandame nei gauname. Taip yra dėl to, kad gaiviuosiuose gėrimuose labai daug cukraus ir kofeino, kurie varo šlapimą. Tad kai geriate gaiviuosius gėrimus norėdami numalšinti troškulį, iš tiesų jį tik dar labiau sustiprinate. 

„Jei kasdien pietaudamas išgersite 500 ml buteliuką „Coca-Colos“, tai per mėnesį suvartosite daugiau nei 1,5 kg cukraus.“ Gaivieji gėrimai sukelia nutukimą. Daugelis žmonių neįvertina ar pamiršta, kiek daug kalorijų yra tokiuose gėrimuose. Jei kasdien pietaudamas išgersite 500 ml buteliuką Coca-Colos, tai per mėnesį suvartosite daugiau nei 1,5 kg cukraus. Jei per tą mėnesį nesportuosite, tai šios papildomos kalorijos virs beveik kilogramu riebalų. Daugybė mokslinių tyrimų įrodė stiprų tiesioginį ryšį tarp gaiviųjų gėrimų vartojimo ir nutukimo. O šių gėrimų atsisakymas ir pakeitimas vandeniu turėtų būti pirmas žingsnis norint numesti svorio. 

Šie gėrimai sukelia diabetą. Sergamumas šia liga didėja milžinišku greičiu ‒ sergančiųjų diabetu skaičius Lietuvoje padvigubėjo vos per paskutinius 10 metų. Manoma, kad dėl to galime kaltinti savo mitybą ir ypač didelį saldumynų vartojimą. Jie ne tik sukelia nutukimą, kuris didina diabeto riziką, bet ir išreguliuoja hormonų pusiausvyrą. 

Kai geriame daug cukraus turinčių gėrimų, į kraujotaką greit patenka dideli jo kiekiai, todėl pakyla ir cukraus lygis kraujyje. Į tai reaguoja kasa, kuri išskiria didelį kiekį insulino ir taip stabilizuoja cukraus kiekį kraujyje. Tačiau, pasak mokslininkų, dažnai vartojant gaiviuosius gėrimus kyla didelis insulino poreikis ir kasa nebesugeba jo patenkinti, taigi atsiranda rizika susirgti diabetu

Silpnėja kaulai. Manoma, kad tai lemia keletas priežasčių. Visų pirma kai kuriuose gėrimuose esančios rūgštys sukelia kalcio pasišalinimą iš kaulų. Be to, išaugęs šių gėrimų vartojimas tarp vaikų susijęs su mažesniu pieno vartojimu. Taigi vaikai negauna pakankamai kalcio, dėl to sutrinka jų kaulų augimas. 

Gaivieji gėrimai pažeidžia dantis. Juose esančios rūgštys tirpdo dantų emalį, todėl jie tampa silpnesni ir lengviau atsiranda ėduonis. Šiuose gėrimuose esantis ištirpusio cukraus ir rūgščių mišinys dantis pažeidžia gerokai labiau nei kietas cukrus, esantis saldainiuose. Manoma, kad dėl gaiviųjų gėrimų vartojimo dantų ėduonies ir erozijų skaičius padidėjo net 2–3 kartus, todėl odontologai nuolat primena, kad šių gėrimų turėtume vartoti kuo mažiau. 

Suvartojama daugiau kofeino. Gaivieji gėrimai yra vienas pagrindinių kofeino šaltinių, o dideli šios medžiagos kiekiai gali sukelti dirglumą, įtampą, nemigą, širdies permušimus ir kitus simptomus. Beje, dauguma žmonių nežino, kad šiuose gėrimuose yra daug kofeino. Tad nors vakare jie vengia kavos, tačiau nieko neįtardami geria Coca–Colą ir paskui negali užmigti. 

Dietiniai gėrimai saldinami nuodinga medžiaga. Jei manote, kad dietiniai gaivieji gėrimai yra sveikesnis pasirinkimas – klystate. Jų saldinimui naudojamas dirbtinis saldiklis – aspartamas, kuris yra maždaug 200 kartų saldesnis už mums įprastą cukrų. Nors už maisto kokybę atsakingos institucijos leido naudoti aspartamą, tačiau didžioji dalis mokslininkų mano, kad jis yra pavojingiausias maisto priedas. 

Išgėrus aspartamu saldintų gėrimų, žarnyne jis skyla į 3 sudedamąsias dalis: asparto rūgštį, fenilalaniną ir metanolį. Visos šios medžiagos yra žinomi kancerogenai. Iš viso priskaičiuota daugiau nei 90 šalutinių poveikių sveikatai, kuriuos sukelia aspartamas ir jo sudėtinės dalys. 

Tai toli gražu ne visi gaiviųjų gėrimų padariniai sveikatai. Manoma, kad jie gali sutrikdyti virškinimą, sukelti rėmenį ar net skatinti inkstų akmenų susidarymą. Dėl to daugelis sveikatos priežiūros specialistų pataria šių gėrimų vartoti kuo mažiau, o geriausia jų visiškai atsisakyti. Tai ypač aktualu tiems, kurie nori sulieknėti ar serga cukriniu diabetu.

+25
2
  • Cukrinis diabetas
  • Nutukimas
  • Antsvoris
  • Rėmuo
  • Dantų ėduonis
  • Dehidratacija
  • Nemiga
  • Kofeinas
  • Cukrus
  • II tipo cukrinis diabetas
  • Rėmens graužimas
  • Dirglumas
  • Dietologai
  • Ėduonis
  • Gaivieji gėrimai

Susiję straipsniai

  • informatyvu / 2017-05-24 18:57:55

    puikus ir idomus straipsnis :)

  • informatyvu / 2017-05-24 18:57:19

    puikus ir idomus straipsnis :)

Siųsk savo nuomonę
Vasaros karštis + netinkamai laikomas maistas = virškinimo sutrikimai?
Vasaros karštis + netinkamai laikomas maistas = virškinimo sutrikimai? Artėjo Mato 7 gimtadienis. Tėveliai nusprendė gimtadienio šventę padaryti lauke: išnuomojo pripučiamą vaikų žaidimų aikštelę, suruošė vaišių stalą lauke ir, žinoma, pakvietė visus Mato draugus. Gimtadienis būtų praėjęs puikiai, jei ne faktas, jog kai kuriuos berniukus šventės metu pradėjo varginti virškinimo... +1 / 0 +1
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui Cukrus nėra būtinas mūsų organizmui, tačiau išvengti jo kasdienėje mityboje labai sunku. Nors stengiamės stebėti ir bent šiek tiek sumažinti suvartojamą cukraus kiekį, neretai užsimirštame ir įsiberiame šaukštelį cukraus į kavą ar arbatą, saldiname kepinius, naudojame įvairius sirupus ir kitus pagardus. Visiškai... +38 / -2 +36
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 4 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. 2 +26 / 0 +26
Vitaminas C – geros savijautos garantas
Vitaminas C – geros savijautos garantas Tradiciškai apie vitaminą C prisimename tada, kai peršąlame: citrina ar imbiero šaknis pirkinių krepšelyje atsiduria jau ėmus šnirpščioti kuriam nors iš šeimos narių. Taip pat jį intensyviau vartoti pradedame atšalus orams, kad sustiprintume imuninę sistemą. O ar žinojote, kad nuo vitamino C priklauso ne tik atsparumas ligoms... 2 +22 / 0 +22
Citrusinių vaisių nauda organizmui
Citrusinių vaisių nauda organizmui Citrusiniai vaisiai natūraliai Lietuvoje neauga, todėl mus pasiekia tik maža dalis visų šio tipo vaisių rūšių. Dažniausiai valgomi ir geriausiai žinomi ‒ apelsinai, mandarinai, citrinos ir greipfrutai. Citrusiniai vaisiai labiausiai vertinami dėl vitamino C, paruošiančio organizmus šaltajam sezonui. Tačiau citrusinius vaisius... 4 +21 / 0 +21
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 8 +19 / 0 +19
Kaip atpažinti šią baisią valgymo maniją?
Kaip atpažinti šią baisią valgymo maniją? Mes visi elgiamės taip pat: ieškome maisto, kai jaučiamės vieniši, kai nuobodu ar patiriame stresą. Tačiau bulimijos atveju persivalgymas yra panašus į maniją. Užuot valgę jautriai, baudžiame save sukeldami viduriavimą, badaudami ar sportuodami, kad sudegintume kalorijas. Toks ydingas persivalgymo ir organizmo valymo ciklas kenkia... +17 / 0 +17
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį Didelę dalį mūsų mitybos įpročių formuoja iš kartos į kartą perduodamos tradicijos, tautos valgymo kultūra, vyraujančios maisto kainos ir produktų pasirinkimas parduotuvėse. 2 +16 / 0 +16
Ar didelis vandens kiekis visada gerina sveikatą?
Ar didelis vandens kiekis visada gerina sveikatą? Vanduo – unikalus gamtos išteklius, reikalingas tiek žmogaus sveikatai, tiek grožiui. Ir, atrodo, šiais laikais jau niekas neabejoja, kad vanduo ‒ labai svarbi mūsų gyvenimo dalis. Kasdien skaitome ar girdime, kad vandens reikia suvartoti kuo daugiau, minimaliai bent 1,5 l per dieną. Bet ar kada susimąstėte, kad gal ne kiekvienam... +15 / 0 +15